ציסטה בצוואר העובר

ציסטה בצוואר העובר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ציסטה בצוואר העובר

 

ציסטה בצוואר העובראחד הממצאים השכיחים בבדיקת אולטראסאונד בהיריון הינו ציסטה בצוואר העובר (ציסטות צוואריות). כאשר מדובר בממצא של ציסטות פשוטות (בלי קרומים בתוכן, המחלקים אותן לחלקים שונים), הממצא מאוד שכיח, ונראה בכ- 1% מההריונות.

ברוב המקרים הוא נצפה בסקירת מערכות מוקדמת ונעלם בהמשך ההיריון. ממצא זה נובע מהתפתחות מאוחרת של כלי לימפה שמנקזים את הנוזל שבין התאים, הנוזל הלימפתי. כאשר כלי הלימפה מתפתחים מאוחר, מצטבר הנוזל הבין תאי בצידי צוואר העובר ומכונה ציסטה בצוואר העובר. יש כמובן להבחין זאת מעורף צווארי מעובה שנראה בבדיקת שקיפות עורפית או בסקירת מערכות, ומהווה אבחנה שונה לגמרי עם סיכונים אחרים וצורך בבדיקות אבחון מיוחדות.

לעומת זאת, כאשר מדובר בממצא של ציסטיק היגרומה, בד"כ מתכוונים לציסטות צוואריות מורכבות שבהן יש מחיצות בתוכן. ממצא זה יכול לגדול ולהתפשט בצוואר. ממצא זה יחסית נדיר ובד"כ לא נעלם מעצמו.

ציסטה בצוואר העובר – מה משמעותה?

לממצא של ציסטה בצוואר העובר אין כל משמעות בפני עצמו היות ואין מדובר במום אלא בסמן רך לתסמונת דאון. אין משמעות באם מוצאים ציסטה צווארית אחת או שתי ציסטות, עדיין מדובר בסמן רך בודד לתסמונת דאון. משמעות סטטיסטית זו נובעת ממחקרים שהראו כי הסיכוי למצוא ממצא זה בקרב עוברים עם תסמונת דאון היה גבוה יותר מאשר בעוברים תקינים.

המצאות ציסטות צוואריות מעלה את הסיכון הסטטיסטי לתסמונת דאון פי 3 לערך. זאת אומרת, הממצא מעלה את הסיכון לעובר עם תסמונת דאון שהתקבל בבדיקת השקיפות העורפית, סקר טרימסטר ראשון או בדיקת חלבון העוברי בערך פי 3. לדוגמה, אם הסיכון של האשה היה לפי בדיקת טרימסטר ראשון 1:6000, במידה ונראה ציסטה בצוואר העובר בסקירת מערכות מוקדמת, הסיכון עולה ל- 1:2000 בערך.

ניתן להשוות זאת לרמזור אדום שנדלק ואומר לנו לבחון מחדש את הסיכון לתסמונת דאון. אם עדיין הסיכון המשוקלל הינו נמוך, ניתן להמשיך בהיריון כמתוכנן ולבצע את הבדיקות הרוטיניות. אם, לעומת זאת, הסיכון קפץ והינו משמעותי כעת, או שהתגלה סמן רך נוסף לתסמונת דאון, יתכן שנשקול לבצע בדיקת מי שפיר, שתאמר לנו באופן חד משמעי האם מדובר בעובר אם תסמונת דאון, או שלא.

והכי חשוב, אסור לשכוח כי בקרב רוב העוברים שנראתה אצלם ציסטה בצוואר העובר בסקירה המוקדמת, הממצא יעלם בהמשך וייוולדו תינוקות בריאים ושלמים.

מידע על ממצאים נפוצים

מידע על בדיקות אולטראסאונד

בדיקת אולטרסאונד ראשונית ממצאי בדיקות אולטרסאונד בדיקת שקיפות עורפית בדיקת סקירת מערכות מכשיר אולטרה סאונד דופלר ביתי

רשימת בדיקות הריון

בדיקות לפני הריון בדיקות כניסה להריון בדיקות מוקדמות בהריון בדיקות במהלך הריון
בדיקות גנטיות
בדיקת טוקסופלסמה
בדיקת CMV
בדיקת עגבת VDRL
בדיקת אדמת
בדיקת TORCH
בדיקת הריון
בדיקת הריון ביתית
בדיקת דם להריון
בדיקת בטא הורמון הריון
בדיקת סוג דם
ספירת דם
בדיקת שקיפות עורפית
בדיקת סקירת מערכות
בדיקת מי שפיר
בדיקת סיסי שליה
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת העמסת סוכר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן