סקירת מערכות פרטית או דרך קופת חולים

בדיקת סקירת מערכות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת סקירת מערכות

בדיקת סקירת מערכותבהריון מתבצעות באופן שגרתי מספר בדיקות אולטראסאונד, כאשר החשובות שבהן, המצריכות מיומנות גבוהה במיוחד בביצוען, הן סקירת מערכות מוקדמת וסקירת מערכות מאוחרת.

יש דיעות שונות לגבי המועד המיטבי לביצוע בדיקות אלו, אך באופן כללי ניתן לומר שאת סקירת המערכות המוקדמת יש לבצע בין שבועות הריון 13-16 ואת סקירת המערכות המאוחרת יש לבצע בין שבועות 20-24.

סקירת מערכות מוקדמת אינה כלולה בסל הבריאות הבסיסי של קופות החולים, אולם היא כן כלולה בחלק מהביטוחים המשלימים (כמו כללית מושלם או מגן זהב של מכבי). אם יש לכם ביטוח משלים תוכלו לבצע את הבדיקה בעלות נמוכה יחסית, אולם חשוב להבין שאין מדובר בבדיקה פרטית ולכן לא תזכו להנות מחלק מהיתרונות של הבדיקה הפרטית. עוד על כך בהמשך.
סקירת מערכות מאוחרת כלולה בסל הבדיקות הבסיסי ולכן היא ממומנת על ידי משרד הבריאות, אולם גם כאן ישנם יתרונות בביצוע הבדיקה באופן פרטי.

לפני שנדון ביתרונות סקירת מערכות פרטית, נשים על השולחן את החיסרון הברור שלה – העלות הגבוהה. העלות משתנה בין רופא לרופא, ולכן חשוב לבצע סקר שוק, ויכולה לנוע בין מחירים של 1500-2500 שקלים.

סקירת מערכות דרך קופת החולים

ראשית, ראוי לציין שרבים מהרופאים המבצעים סקירת מערכות באופן פרטי עובדים גם דרך קופות החולים. אלה הם רופאים מצויינים, אולם יש הבדל בין הבדיקה אותה הם מבצעים דרך קופת החולים לבין בדיקה פרטית.
כאשר זוג בא לבצע סקירת מערכות דרך קופת חולים הוא משלם תשלום נמוך למדי של 100-200 שקלים וזהו כמובן יתרון לא קטן יחסית לעלויות הגבוהות של בדיקות פרטיות..
מעבר לתשלום  שלכם, קופת החולים תשלם לרופא עוד כ-300-600 שקלים נוספים (תלוי בקופת החולים). לכן הרופא מרוויח מהבדיקה בין 400-700 שקלים בערך לעומת 1800-2200 שקלים בממוצע שעולה סקירת מערכות פרטית.
לפיכך, אין מה להתפלא שלרופא שמבצע את הבדיקה דרך קופת החולים, ישנה מוטיבציה מוגברת לעבור את הבדיקה בזריזות,  גם אם הוא לא הצליח לראות את כל מערכות העובר. רופא שמבצע את סקירת המערכות באופן פרטי קובע הרבה פחות תורים לבדיקות ולכן יש לו הרבה יותר זמן לתת לכל אישה נבדקת. דבר זה יכול להתבטא הן באיכות הבדיקה והן ביחס שהרופא יכול לתת לזוג הנבדק.

סקירת מערכות במתכונת בסיסית או במתכונת מורחבת

כל אחת מסקירות המערכות יכולה להתבצע בשתי מתכונות – מתכונת בסיסית או מתכונת מורחבת. ההבדל הוא בפירוט המערכות הנבדקות ובירידה לפרטים בכל מערכת שנבדקת.
מתכונת בסיסית – זוהי בדיקה הכוללת את הרשימה המינימלית של מערכות בגוף העובר כפי שנקבעה ע"י משרד הבריאות.
מתכונת מורחבת – בדיקה הכוללת מערכות רבות נוספות וכן רמת הירידה לפרטים היא רבה הרבה יותר.
ניתן לקרוא עוד על כך בכתבה על המערכות הנבדקות בסקירת מערכות .
סקירת מערכות מוקדמת, גם אם אינה פרטית, נערכת תמיד במתכונת מורחבת ואילו סקירת מערכות מאוחרת מבוצעת במתכונת מורחבת רק אם היא מבוצעת באופן פרטי.

חשוב להבין: גם אם תלכו לסקירת מערכות מוקדמת בקופת החולים, לא תמיד תהנו למעשה מהמתכונת המורחבת!

הסיבה היא שלא תמיד ניתן לראות את כל איברי הגוף של העובר ואת כל המערכות שלו (כמו לב או מוח) בפירוט מספיק. זה יכול לנבוע ממגוון סיבות כמו מנח של העובר שאינו מאפשר לראות הכל, שליה קידמית ועוד גורמים נוספים. לעיתים ניתן להתגבר על כך באמצעות הליכה קצרה או על-ידי אכילת משהו מתוק  שממריצה את העובר לזוז מעט , אבל לפעמים גם זה לא יעזור. במקרה כזה, רוב הסיכויים שרופא שאינו מבצע את סקירת המערכות באופן פרטי יכתוב פשוט בסיכום הבדיקה שלא ניתן היה לראות הכל ושצריך להשלים את זה בסקירה הבאה.

סקירת מערכות פרטית – יתרונות עיקריים

  • סקירת מערכות פרטית נערכת תמיד במתכונת מורחבת!
  • לעומת הבדיקה בקופת החולים, רופא פרטי שלא הצליח לראות את כל איברי או מערכות העובר, עשוי לקרוא לכם לבדיקה חוזרת (ללא עלות נוספת כמובן). אם הוא אינו מצליח גם אחרי בדיקה נוספת, הוא יפנה אתכם לבדיקות נוספות כמו בדיקת מי שפיר.
  • בבדיקה פרטית אינכם מוגבלים כלל בבחירת הרופא. אתם יכולים לבחור בכל רופא פרטי, בין אם הוא עובד עם קופת החולים שלכם או לא.
  • אצל חלק מהרופאים המבצעים סקירת מערכות באופן פרטי, אתם תזכו להנחות משמעותיות אם תבצעו יותר מסקירת אחת אצל אותו הרופא (וגם אם תבצעו אצלו שקיפות עורפית וסקירת מערכות).
  • סקירת מערכות שלישית (עוד על כך בהמשך) מבוצעת רק באופן פרטי.

סקירת מערכות שלישית

כאמור, הבדיקות השגרתיות בהריון כוללות רק סקירת מערכות מוקדמת וסקירת מערכות מאוחרת. כך נוצר מצב שאין שום בדיקה מקיפה ורצינית בה בודקים את העבור החל מהשבוע ה-22 להריון בערך ועד סוף ההריון. בדיקת האולטראסאונד היחידה שמתבצעת בטווח זה היא הערכת משקל, אך אין בודקים בה כלל את איברי ומערכות העובר והיא מתבצעת לרוב על-ידי טכנאי רנטגן ולא על-ידי רופא כלל.
סקירת מערכות שלישית באה לתת מענה לבעיה זו. הסקירה השלישית מתבצעת אחרי השבוע ה-30 להריון ע"י רופא המתמחה בכך. ראוי לציין שבבדיקה זו לא מתבוננים בכל המערכות שנבדקות בסקירות הקודמות אלא רק במערכות שעלולים להתפתח בהם מומים מאוחרים. מערכות אלו כוללות לדוגמא את המוח, הכליות, המעיים ועוד. כמובן שאם היו ממצאים חריגים בסקירות הקודמות, הרופא ייתן על כך דגש בסקירת המערכות השלישית.
כאמור, סקירת מערכות שלישית אינה כלולה בסל הבריאות או בביטוחים המשלימים, ומתבצעת אך ורק באופן פרטי.

לסיכום, העלות הגבוהה שכרוכה בסקירת מערכות פרטית מרתיעה זוגות רבים מלבצע אותה. עם זאת, יש יתרונות רבים וחשובים בביצוע סקירת מערכות פרטית, ולכן כדאי לשקול בכובד ראש אם לבצע את סקירות המערכות, או לפחות אחת מהן, באופן פרטי.

עוד בנושא סקירת מערכות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן