סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות מוקדמת

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות מוקדמתכחלק מבדיקות השגרה בהריון, מומלץ לבצע סקירת מערכות מוקדמת. מדובר בבדיקת אולטראסאונד המבוצעת בין שבועות 13-15 שבה רופא גניקולוג מומחה אולטראסאונד סוקר בעזרת גלי קול את מבנה העובר ואת איבריו העיקריים.

בשלב מוקדם זה, הבדיקה נעשית על פי רוב בגישה לידנית (וגינאלית), זאת אומרת, הרופא יחדיר מוט אולטראסאונד דרך נרתיק האישה על מנת שיוכל להדגים בצורה הטובה ביותר את העובר. בדיקה זו אינה כלולה בסל הבריאות, אך ניתן לבצעה באופן פרטי או דרך הביטוחים המשלימים.

יתרונות סקירת מערכות מוקדמת

בעזרת סקירת מערכות מוקדמת ניתן לאתר מומים מולדים בעובר בשלב מוקדם ביותר של ההריון, ביניהם מומי לב, מומים גדולים בעצמות, מומים בכליות ועוד. בבדיקה זו ניתן לאתר כ- 75% מהמומים בעובר שמתגלים בסקירת מערכות מאוחרת. מצד אחד זהו יתרונה של הבדיקה – איתור רוב המומים מוקדם בהריון, אך מאידך, בדיקה זו לא מהווה תחליף לסקירה המאוחרת, כיוון שבשלב הריון כה מוקדם, אין ביכולתה לאתר את כל המומים שניתן לגלות בשלב הריון מאוחר יותר.

יתרון נוסף לבדיקת סקירת מערכות מוקדמת, הוא שניתן להדגים בה סמנים רכים לתסמונות כרומוזומליות, כדוגמת תסמונת דאון (התסמונת הכרומוזומלית השכיחה ביותר). סמנים רכים אינם מומים מולדים, אך הינם ממצאים המעלים את הסיכון הסטטיסטי לתסמונות כרומוזומליות, ביניהם: מוקד אקוגני בלב, ציסטה במוח, אגן כליות מורחב, ועוד.

השלכות סקירת מערכות מוקדמת שאינה תקינה

כאשר מתגלה ממצא לא תקין בבדיקת סקירת מערכות מוקדמת הדבר יכול לכלול מום מולד או סמן רך להפרעות כרומוזומליות והגישה לכל אחד ממצאים אילו היא שונה מאוד:

  • כאשר מאותר מום משמעותי בעובר, כמו מום לבבי או כלייתי משמעותי, יתכן שהאישה תבחר לפנות להפסקת הריון. במקרה כזה האישה תצטרך לקבל אישור של ועדה להפסקת הריון, אך תוכל לבצע הפסקה זו בשלב מוקדם של ההריון, בטרם בטנה ניכרת לעין כל. יתרון נוסף לאבחון מוקדם נובע מכך שבשלבים מוקדמים של ההריון, עדיין תוכל האישה לבצע הפסקת היריון בגרידה ולא בלידה מוקדמת.
  • במידה ומתגלה בבדיקת סקירת מערכות מוקדמת סמן רך בודד, ממצא זה מעלה את הסיכון הסטטיסטי לתסמונת כרומוזומלית בערך פי 3, ויש לשקללו יחד עם סקר טרימסטר ראשון (שמתקבל מבדיקת שקיפות עורפית ובדיקת הדם שמבוצעות בין שבועות 11 ל-13). במידה והסיכון הינו משמעותי, יש לשקול ביצוע בדיקת סיסי שליה או מי שפיר, שאמנם הינן בדיקות פולשניות עם סיכון להפלה, אך בעזרתן ניתן לדעת בוודאות האם העובר סובל מתסמונת כרומוזומלית, או לא. במידה ומתגלים 2 סמנים רכים ומעלה, הסיכון הסטטיסטי לאישה להפרעות כרומוזומליות הינו משמעותי והיא בד"כ מופנית לאחת מבדיקות אילו. יש לציין כי גם במקרים אילו, רוב הסיכויים (98-99%) כי העובר הינו תקין, אך אין ברצוננו להשאיר אפילו סיכון של 1% ללא תשובה ברורה.


ד"ר חגית בריס – המנהלת הרפואית של פורטל תנוק להריון ולידה, סגנית מנהל מכון רקנאטי לגנטיקה במכון הרפואי רבין, בית החולים בילינסון. 

עוד בנושא סקירת מערכות

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן