סקירת מערכות מאוחרת

סקירת מערכות מאוחרת

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סקירת מערכות מאוחרת

סקירת מערכות מאוחרתכחלק מבדיקות השגרה בהריון, מומלץ לבצע סקירת מערכות מאוחרת שהינה בדיקת אולטראסאונד המבוצעת לרוב בין שבועות 22-24 להריון. כיום ישנם רופאים שמפנים לביצוע בדיקה זו אפילו מוקדם יותר משבועות אלו. בבדיקה זו, רופא גניקולוג מומחה אולטראסאונד סוקר בעזרת גלי קול את מבנה העובר ואת איבריו העיקריים.

במקרה שהאישה כבר ביצעה סקירת מערכות מוקדמת, מהווה בדיקה זו בדיקה חוזרת לאימות הממצאים, אך יש לציין כי בדיקה זו נעשית כאשר העובר גדול יותר, ולפיכך, ישנם מומים שלא ניתנים לגילוי בסקירה המוקדמת, אך יתגלו בסקירה המאוחרת. בדיקת אולטראסאונד זו כבר נעשית בגישה ביטנית (מתמר האולטראסאונד מונח על דופן בטן האישה).

סקירת מערכות מאוחרת מומלצת על ידי משרד הבריאות והינה כלולה בסל הבריאות, וכוללת בדיקת מדדי גדילת העובר, כמות מי שפיר והתבוננות במספר מאיברי העובר לפי רשימה שנקבעה על ידי משרד הבריאות. במידה ובבדיקה זו נתגלו ממצאים חריגים, האישה תופנה לסקירת מערכות מכוונת (לעיתים נקראת סקירת מערכות מורחבת) על מנת להתבונן בצורה יסודית יותר בממצא שנתגלה בעובר ובשאר איבריו.

סקירת מערכות מאוחרת – מה היא מגלה?

בעזרת בדיקת סקירת מערכות מאוחרת ניתן לאתר:

  • מומים מולדים בעובר, ביניהם מומי לב, מומים בעמוד השדרה, מומים במעיים, מומים בכליות ועוד.
  • ניתן להדגים סמנים רכים לתסמונות כרומוזומליות, כדוגמת תסמונת דאון (התסמונת הכרומוזומלית השכיחה ביותר). סמנים רכים אינם מומים מולדים, אך הינם ממצאים המעלים את הסיכון הסטטיסטי לתסמונות כרומוזומליות, ביניהם: מוקד אקוגני בלב, ציסטה במוח, אגן כליות מורחב, ועוד.

מה ההשלכות של סקירת מערכות מאוחרת שאינה תקינה?

כאשר מתגלה ממצא לא תקין בבדיקת סקירת מערכות מאוחרת הדבר יכול לכלול מום מולד או סמן רך להפרעות כרומוזומליות והגישה לכל אחד ממצאים אילו היא שונה מאוד:

  • כאשר מאותר מום משמעותי בעובר, כמו מום לבבי או כלייתי משמעותי, יתכן שהאישה תבחר לפנות להפסקת הריון. במקרה כזה האישה תצטרך לקבל אישור של ועדה להפסקת הריון.
  • במידה ומתגלה בבדיקת סקירת מערכות מאוחרת סמן רך בודד, ממצא זה מעלה את הסיכון הסטטיסטי לתסמונת כרומוזומלית בערך פי 3, ויש לשקללו יחד עם סקר טרימסטר ראשון (שמתקבל מבדיקת שקיפות עורפית ובדיקת הדם שמבוצעות בין שבועות 11 ל-13) וסקר טרימסטר שני שנקרא גם בדיקת חלבון עוברי. במידה והסיכון המשוקלל שמתקבל מכל הבדיקות הללו הינו משמעותי, ואז יש לשקול ביצוע בדיקת מי שפיר. בדיקת מי שפיר הינה בדיקה פולשנית עם סיכון להפלה, אך בעזרתה ניתן לקבל תשובה וודאית האם העובר סובל מתסמונת כרומוזומלית, או לא. במידה ומתגלים 2 סמנים רכים ומעלה, הסיכון הסטטיסטי לאישה להפרעות כרומוזומליות הינו משמעותי והיא בד"כ מופנית לבדיקת מי שפיר. יש לציין כי גם במקרים אילו, רוב הסיכויים (98-99%) כי העובר הינו תקין, אך אין ברצוננו להשאיר אפילו סיכון של 1% ללא תשובה ברורה.

ד"ר חגית בריס – המנהלת הרפואית של פורטל תנוק להריון ולידה, סגנית מנהל מכון רקנאטי לגנטיקה במכון הרפואי רבין, בית החולים בילינסון.

עוד בנושא סקירת מערכות

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן