ספירת דם (המטולוגיה)

ספירת דם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ספירת דם

ספירת דם (המטולוגיה)כל אישה בהריון עוברת מספר פעמים במהלך הריון בדיקת ספירת דם. מה כוללת הבדיקה וכמה פעמים היא מבוצעת במהלך ההריון? על כך במאמר שלפניכם.

מה כוללת בדיקת ספירת דם?

ספירת דם כוללת בדיקת שלושת מרכיבי הדם: כדוריות אדומות, כדוריות לבנות וטסיות הדם.

ספירת כדוריות אדומות

בדיקת רמת ההמוגלובין שבכדוריות האדומות, שהינו החומר שקושר את החמצן בדם. בצורה זו הכדוריות האדומות מובילות את ההמוגלובין ברחבי הגוף, וכך מספקות את צריכת החמצן של כל איברי הגוף. במידה ורמת ההמוגלובין בבדיקת ספירת דם נמוכה, נגרם מצב שנקרא אנמיה. במקרי אנמיה חמורים האישה עלולה לסבול מחולשה, חיוורון, ודפיקות לב מהירות.

במהלך כל הריון תקין, יורדת רמת ההמוגלובין בבדיקת ספירת דם האישה. הדבר נובע מעליה בנפח דם האישה כחלק מהתגובה התקינה של ההריון, דבר שמדלל את ההמוגלובין בדם. בנוסף, העובר "משתמש" במאגרי הברזל של אמו, ואז נגרמת לאישה אנמיה מחסר ברזל. מסיבה זו מומלץ לאישה בהריון לקחת תוספי ברזל.

ישנן גישות שונות למועד תחילת הטיפול בתכשירי הברזל: ישנם רופאים שממליצים לכל אישה מתחילת ההריון או מתחילת השליש השני להריון (הטרימסטר השני), לקחת תוספי ברזל. לעומתם, ישנם רופאים שממליצים לאישה לקחת ברזל רק אם מתגלה אנמיה בבדיקת ספירת דם, זאת אומרת, אם רמת ההמוגלובין יורדת מתחת לרמה של 11 יחידות (היחידות נקראות גר'%) או מתחת לרמה של 10 יחידות.

גם במקרי אנמיה חמורים, הסיבוכים הנגרמים הם בעיקר לאישה, אך ברוב מצבי האנמיה, העובר דואג לקבל את הברזל וההמוגלובין להם הוא זקוק. הרופא חוזר על ספירת דם לפחות פעם בכל שליש הריון (בטרימסטר) ומשגיח כי רמת ההמוגלובין של האישה תהיה מעל 10.5 יחידות על מנת שיישארו רזרבות מספקות למשך ההריון ולקראת הדימום הצפוי במהלך הלידה.

יש לציין, כי יש לבדוק בבדיקת ספירת דם את גודל הכדוריות האדומות – רכיב MCV. רכיב זה בודק האם יש סיכון כי האישה נשאית למחלת תלסמיה. במידה והאישה חשודה כנשאית (רמת MCV נמוכה) יש להפנותה ואת בן זוגה, לבדיקת המוגלובין אלקטרופורזה לשלילת נשאות למחלת תלסמיה אצל שני בני הזוג.

ספירת הכדוריות הלבנות

הכדוריות הלבנות הן מרכיב חשוב במערכת החיסון של האישה. רמה נמוכה של הכדוריות הלבנות בבדיקת ספירת דם יכולה לבטא מצב של חסר חיסוני ואילו רמות גבוהות מדי יכולות לבטא תהליך של דלקת. באופן תקין, רמת הכדוריות הלבנות היא בין 5000 ל- 10,000. לעומת זאת, בהריון רמת הכדוריות הלבנות גבוהה מהנורמה ויכולה להגיע ל- 15,000 באופן תקין.

ספירת טסיות הדם

טסיות הדם חשובות לקרישת הדם ורמתן התקינה היא בין 150,000-400,000. במהלך ההריון, ובייחוד בסופו, נצפית אצל כ- 10% מהנשים בהריון ירידה ברמת הטסיות בדם (מצב הנקרא גם טרומבוציטופניה). במידה והרמה הינה בין 100,000-150,000, בד"כ אין סכנת דימום לאישה במהלך ההריון או בלידה. למיעוט הנשים רמת הטסיות יורדת מתחת ל- 100,000 ואז דרוש מעקב תכוף יותר אחר ספירת דם. במצב בו רמת הטסיות מתחת ל- 100,000 בד"כ לא תוכל האישה לקבל הרדמה אפידוראלית.

הסיבות לרמת טסיות נמוכה הן רבות, והשכיחות הינן, טרומבוציטופניה משנית להריון, טרומבוציטופניה בשל מחלה אוטואימונית (בה נוגדנים שמייצר הגוף תוקפים את הטסיות של האדם עצמו, היות והגוף טועה וחושב כי הינן גוף זר), טרומבוציטופניה משנית לרעלת הריון, ועוד. ברמות מתחת ל- 50,000 יש סכנת דימום לאישה ואז יש צורך לעקוב אחריה באופן צמוד ולעיתים אף לאשפזה ולטפל בה.

ספירת דם בהריון – כל כמה זמן כדאי לחזור עליה?

במהלך ההריון מומלץ לחזור כל כ-10 שבועות, ולפחות פעם בשליש על בדיקת ספירת דם.


ד"ר חגית בריס – המנהלת הרפואית של פורטל תנוק להריון ולידה, סגנית מנהל מכון רקנאטי לגנטיקה במכון הרפואי רבין, בית החולים בילינסון.

רשימת בדיקות הריון

בדיקות לפני הריון בדיקות כניסה להריון בדיקות מוקדמות בהריון בדיקות במהלך הריון
בדיקות גנטיות
בדיקת טוקופלסמה
בדיקת CMV
בדיקת עגבת VDRL
בדיקת אדמת
בדיקת TORCH
בדיקת הריון
בדיקת הריון ביתית
בדיקת דם להריון
בדיקת בטא הורמון הריון
בדיקת סוג דם בדיקות אולטראסאונד
בדיקת שקיפות עורפית
בדיקת סקירת מערכות
בדיקת מי שפיר
בדיקת סיסי שליה
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת העמסת סוכר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן