סיכונים בבדיקת מי שפיר

סיכונים בביצוע בדיקת מי שפיר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סיכונים בביצוע בדיקת מי שפיר

סיכונים בביצוע בדיקת מי שפירעבור רוב הזוגות, הסיבה העיקרית מדוע לא לבצע בדיקת מי שפיר, היא הסיכונים הכרוכים בכך. מחירה של בדיקת מי השפיר אינו מרתיע את רוב ההורים, אולם הסיכונים גורמים לכך שזו אחת ההחלטות הקשות בהריון.

ישנן מספר תפיסות מוטעות לגבי הסיכונים הכרוכים בבדיקת מי שפיר, ובכתבה זו נרצה לעשות סדר בדברים ולתת לכם את הנתונים הנכונים לגבי הסיכונים שבבדיקת מי השפיר.

בדיקת מי שפיר – סקירה כללית

מי השפיר הם הנוזלים הנמצאים בתוך שק ההריון ותפקידם להגן על העובר, לווסת את הטמפרטורה של גופו ועוד. מי השפיר מכילים תאים עובריים ולכן כאשר אנו דוגמים מי שפיר במהלך בדיקת מי השפיר, זה נותן לנו אפשרות ישירה לאבחן את העובר, לתסמונות שונות כמו תסמונת דאון.

את בדיקת מי השפיר רשאי לערוך רק רופא מומחה בגניקולוגיה ומיילדות. הוא עורך אותה בעזרת ציוד סטרילי ותחת הנחיית תמונת אולטראסאונד.

מי שפיר – סיכונים אמיתיים

הסיכונים העיקריים בבדיקת מי השפיר הם: זיהום תוך רחמי וירידת מים.

  • זיהום תוך רחמי יכול להיווצר משום שבדיקת מי השפיר היא בבסיסה בדיקה פולשנית, בה מוכנס גוף זר לתוך שק ההריון. ראוי לציין שכיום הסיכון לכך הוא נמוך מאוד משום שהאזור בבטן האישה בו מתבצע הדיקור עובר חיטוי, וכמו כן ציוד הבדיקה הינו סטרילי, ומושלך לפח מיד לאחר הבדיקה.
  • ירידת מים היא התהליך בו שק מי השפיר פוקע ומי השפיר נוזלים החוצה. בדרך כלל זהו תהליך טבעי המתרחש סמוך למועד הלידה, ומעיד על לידה מתקרבת.
    לפעמים, בעקבות בדיקת מי שפיר, יכולה להגרם ירידת מים, ומכיוון שהבדיקה נערכת, לרוב, בשלבים מוקדמים להריון, זה יכול להיות בעייתי. ראוי לציין שגם במקרה זה, רוב הפעמים, לא תהיה פגיעה בהריון.
    אם את חשה בדליפה של מי השפיר או של זרימה גדולה של מים, פני מיד לחדר המיון.

בנוסף, משרד הבריאות מציין כי ישנם סיבוכים נדירים שעלולים להביא לאובדן הרחם, ובמקרים נדירים אף יותר – למות האישה.

מי שפיר- סיכון משוקלל להפלה

בסופו של דבר – בין אם מדובר בזיהום או בירידת מים – התוצאה שמפחידה את כל הזוגות, היא הפלה, ולכן הסיכון שחשוב לדון בו הוא הסיכון להפלה כתוצאה מבדיקת מי שפיר.

למעשה, אין שום מחקר מסודר שנותן מספר ברור לסיכון זה. גם הריונות רגילים, שבהם לא נערכה בדיקת מי שפיר, מסתיימים פעמים רבות בהפלה טבעית. לכן, קשה לומר במדויק אם הפלה שהתרחשה אחרי בדיקת מי שפיר, קשורה אל הבדיקה במישרין או לא.

לפיכך, התקבעו כמה מספרים שמתארים את הסיכון להפלה בבדיקת מי שפיר, כאשר המקור של מספרים אלו הוא בניסיונם של הרופאים המדקרים.

  • בעבר היה נהוג להגיד שהסיכון להפלה הוא אחת לכל 200 בדיקות (1:200 או 0.5%). היום, התחושה של רוב הרופאים שמבצעים דיקור מי שפיר, היא שהסיכוי להפלה הוא נמוך הרבה יותר.
  • כיום, ישנה דיעה רווחת שגורסת שהסיכון להפלה הוא אחת לכל 1600 בדיקות (1:1600 או 0.0625%), שהינו סיכון נמוך אף יותר.

אם נניח שהמספר הנכון נמצא במקום מסוים בין שני המספרים הללו, אזי הסיכון להפלה הוא בערך 1:900 (0.11%), שהוא מספר נמוך מאוד.

סיכונים בבדיקת מי שפיר – תפיסות מוטעות

ישנם זוגות שסבורים שאחד הסיכונים הגדולים הוא בפגיעה פיזית בעובר ע"י המחט שמבצעים בעזרתה את דיקור מי השפיר. סברה זו היא מוטעית, ולמעשה הסיכון לכך הוא אפסי לחלוטין. בעבר, הסיכון הזה היה קיים, אך כיום דיקור מי השפיר נעשה תחת הדמיית אולטראסאונד רציפה, ולכן הרופא המדקר רואה את מיקום העובר בכל שלב של הבדיקה ולא יפגע בו עם המחט.

לסיכום, היות ובדיקת מי השפיר הינה בדיקה פולשנית, ישנם סיכונים מסוימים בביצועה. חשוב לשקול את הסיכונים הללו בהחלטה אם לבצע את בדיקת מי השפיר, אך חשוב לשקול גם את היתרונות שבביצוע הבדיקה, על השקט הנפשי שהיא עשויה להעניק לכם ועל היכולת להחליט נחלטות מושכלות לגבי המשל ההריון. כדאי לקרוא עוד בכתבה 'בדיקת מי שפיר – כדאי או לא כדאי?', וכמו כן כדאי להתייעץ עם רופאים מומחים בתחום בדיקת מי שפיר.

מידע נוסף על בדיקת מי שפיר

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן