מוקד אקוגני בלב

מוקד אקוגני לב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מוקד אקוגני לב

 

מוקד אקוגני לבאחד הממצאים השכיחים בבדיקת אולטראסאונד בהריון הינו מוקד אקוגני בלב העובר, שמכונה גם בשם Golf ball. מדובר בממצא מאוד שכיח, הנראה בכ- 1% מההריונות, אך ב- 90% מהמקרים הוא נעלם בהמשך ההריון.

ממצא זה נובע ממבנה הלב – הלב בנוי מעליות וחדרים שביניהם מפרידים מסתמים. כל אחד מהמסתמים בנוי כמו מצנח – כיפה שהיא המסתם עצמו ומיתרים גידיים שמחזיקים אותה (כמו המיתרים של המצנח). אם אחד המיתרים הללו הוא מעט מעובה, בבדיקת האולטראסאונד זה נראה כמו נקודה לבנה בלב העובר, המכונה מוקד אקוגני או Golf ball.

מוקד אקוגני בלב – מה משמעותו?

כאמור, למוקד האקוגני בלב אין כל משמעות בפני עצמו היות ואין מדובר במום מולד בלב העובר אלא בסמן רך לתסמונת דאון. כמו כן, אין משמעות אם מוצאים מוקד אקוגני אחד או מספר מוקדים אקוגניים, היות ועדיין מדובר בסמן רך בודד לתסמונת דאון. לממצא זה יש משמעות סטטיסטית בלבד הנובעת ממחקרים שהראו כי הסיכוי למצוא אותו בקרב עוברים עם תסמונת דאון היה גבוה יותר מאשר בעוברים תקינים.

מציאות מוקד אקוגני בלב מעלה את הסיכון הסטטיסטי לתסמונת דאון פי 3 לערך יחסית לסיכון לפניו. לדוגמא, אם הסיכון של האישה היה לפי בדיקת סקר טרימסטר ראשון 1:6000, במידה ונראה מוקד אקוגני בלב בסקירת מערכות מוקדמת או מאוחרת, הסיכון עולה ל- 1:2000 בערך.

ניתן להשוות זאת לרמזור אדום שנדלק ואומר לנו לבחון מחדש את הסיכון לתסמונת דאון. אם עדיין הסיכון המשוקלל הינו נמוך, ניתן להמשיך בהריון כמתוכנן ולבצע את הבדיקות השגרתיות. אם, לעומת זאת, הסיכון הופך להיות משמעותי, או שהתגלה סמן רך נוסף לתסמונת דאון, ייתכן שנשקול לבצע בדיקת מי שפיר, שתאמר לנו באופן חד משמעי האם מדובר בעובר אם תסמונת דאון.

על אף שמוקד אקוגני בלב אינו מעלה את הסיכון הסטטיסטי למומי לב מולדים, ישנם רופאים שבאופן היסטורי מפנים את האישה להשלמת בדיקת אקו לב עובר. בדיקה זו הינה בדיקת אולטראסאונד מיוחדת לחיפוש מומי לב בעובר ושמבוצעת על ידי קרדיולוג ילדים.

לסיכום, יש לשקול כל מקרה לגופו ואסור לשכוח כי רוב התינוקות שנולדים עם מוקד אקוגני בלב הם בריאים ושלמים.


ד"ר חגית בריס – המנהלת הרפואית של פורטל תנוק להריון ולידה, סגנית מנהל מכון רקנאטי לגנטיקה במכון הרפואי רבין, בית החולים בילינסון.

מידע על ממצאים נפוצים

מידע על בדיקות אולטראסאונד

בדיקת אולטרסאונד ראשונית ממצאי בדיקות אולטרסאונד בדיקת שקיפות עורפית בדיקת סקירת מערכות מכשיר אולטרה סאונד דופלר ביתי

רשימת בדיקות הריון

בדיקות לפני הריון בדיקות כניסה להריון בדיקות מוקדמות בהריון בדיקות במהלך הריון
בדיקות גנטיות
בדיקת טוקופלסמה
בדיקת CMV
בדיקת עגבת VDRL
בדיקת אדמת
בדיקת TORCH
בדיקת הריון
בדיקת הריון ביתית
בדיקת דם להריון
בדיקת בטא הורמון הריון
בדיקת סוג דם
ספירת דם
בדיקות אולטראסאונד
בדיקת שקיפות עורפית
בדיקת סקירת מערכות
בדיקת מי שפיר
בדיקת סיסי שליה
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת העמסת סוכר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן