מאכלים אסורים ומותרים בהריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קבוצת מזון מאכל הריון הנקה הערות
חלבון- ביצים ביצה רכה לא כן יש חשש להמצאות של חיידק בשם סלמונלה הנמצא בביצים שאינם מבושלות. נשים הרות רגישות פי 20 לזיהומים במזון בשל ירידה בהגנה של מערכת החיסון. כמו כן, מערכת החיסון של העובר איננה בשלה על מנת להתמודד עם חיידקים ווירוסים. חלק מהזיהומים עשויים לגרום אף להפלה.
ביצת עין לא כן
חביתה לא מבושלת היטב לא כן
שקשוקה לא מבושלת היטב לא כן
בלילה של עוגה לא מוכנה לא כן
טירמיסו לא כן
עוגת מוס לא כן
מוס שוקולד לא כן
קרמבו כן כן
עוגת קרם על בסיס קצף ביצים לא כן
פאי לימון לא כן
רוטב הולנדייז לא כן
רוטב קיסר לא כן
מיונז ביתי לא כן
מיונז קנוי כן כן עשוי מביצים מפוסטרות ולכן בטוח לשימוש כל עוד נשמר בקירור כל הזמן. אין חשש לחיידק סלמונלה הנמצא ביצים חיות.
חלבון- בשר סטייק מדיום לא כן יש חשש להמצאות של חיידקים רבים הנמצאים בבשר שאינו מבושל היטב. כגון: ליסטריה מונוציטוגנס, E קולי, טוקסופלאסמה גונדייוסחמונלה .נשים הרות רגישות פי 20 לזיהומים במזון בשל ירידה בהגנה של מערכת החיסון. כמו כן, מערכת החיסון של העובר איננה בשלה על מנת להתמודד עם חיידקים ווירוסים. חלק מהזיהומים עשויים לגרום אף להפלה.
סטייק מידיום רייר לא כן
סטייק טרטר לא כן
עוף לא מבושל לא כן
כבש לא מבושל לא כן
קרפצ'ו בקר לא כן יש חשש להמצאות של חיידקים רבים הנמצאים בבשר אשר עבר עישון ללא בישול היטב . כגון: ליסטריה מונוציטוגנס, E קולי, טוקסופלאסמה גונדיי.נשים הרות רגישות פי 20 לזיהומים במזון בשל ירידה בהגנה של מערכת החיסון. כמו כן, מערכת החיסון של העובר איננה בשלה על מנת להתמודד עם חיידקים ווירוסים. חלק מהזיהומים עשויים לגרום אף להפלה.
פסטרמה לא כן
נקניקים לא כן
נקניקיות לא כן
פאטה כבד מצונן לא כן ניתן לאכול ממרחים אלו רק אם הם משומרים או ארוזים באופן שמקנה להם חיי מדף ארוכים.
ממרחי בשר מצונן לא כן
חלבון-דגים נאים קרפצ'יו לא כן יש חשש להמצאות של חיידק הנמצא בדגים מעושנים או נאים אשר אינם בושלו היטב. כגון: ליסטריה מונוציטוגנס.נשים הרות רגישות פי 20 לזיהומים במזון בשל ירידה בהגנה של מערכת החיסון. כמו כן, מערכת החיסון של העובר איננה בשלה על מנת להתמודד עם חיידקים ווירוסים. חלק מהזיהומים עשויים לגרום אף להפלה.
סביצ'ה לא כן
סשימי לא כן
דג מתיאס לא כן
סלומון מעושן לא כן
סלומון באריזה לא כן
לקס לא כן
הרינג לא כן
לקרדה לא כן
ממרח דג בשמנת לא כן
ממרח דג במיונית לא כן
טרטר טונה אדומה לא כן
דג כבוש לא כן
דג מלוח לא כן
סושי צמחוני לא כן סושי צמחוני לא מפחית את הסיכון להמצאות חיידקים, אם במטבח משתמשים באותם כלים ומשטחי עבודה להכנת שני סוגי הסושי
חלבון- פירות ים צדפות לא כן מאכלי ים שלא עוברים בישול, יש חשש להמצאות חיידקים
סרטן לא כן
חלבון- דגים גדולים דג חרב לא כן דגים המכילים כמות גבוהה של כספית ומומלץ להימנע מאכילתם. רוב הדגים הם בטוחים בהריון כל עוד בושלו היטב, מספים חומצת שומן אומגה 3 החשובה להתפתחות המוח וראייה של העובר. אולם, מומלץ להגביל את צריכתם ל340 גרם לשבוע
טונה אלבקור לא כן
טונה לבנה לא כן
טונה בקופסה כן כן
סטייק טונה לא כן
TILE FISH לא כן
כריש לא כן
מקרל ענק לא כן
דג בס הסלע לא כן איגוד הדיאטנים האמיקאים מומליץ להמנע מאכילת דגים אלו עלולים להכיל רמות גבוהות של מזהמי תעשיתיים.
BLUE FISH לא כן
חלבון- מוצרי חלב גבינת קממבר לא כן "יש חשש להמצאות של חייק ליסטריה במוצרי חלב שלא עברו פסטור. חיידק זה יכול להתרבות גם בקירור, ולכן עלול להימצא גם במזונות מוכנים לאכילה שנשמרים במקרר. בשלבי ההריון הראשונים, חיידק הליסטריה עלול לגרום להפלה. בשלבים מתקדמים יותר של ההריון הוא עלול לגרום ללידת פג, למות העובר או ללידת עובר חולה, שחייו בסכנה
אין בעייה לאכול כל מוצר חלב שמצויין על אריזתו שעבר פסטור. * לפעמים המנעות האם ממוצרי חלב פרה לתקופה קצרה עוזרת לשפר את תופעת הקוליק אצל התינוק היונק."
גבינת רוקפור לא כן
גבינה כחולה לא כן
גבינת גורגונזולה לא כן
גבינת ברי לא כן
מוצרי חלב לא מפוסטרים לא כן
גבינות עיזים לא מפוסטרות לא כן
פירות שייק פירות קנוי לא כן יש חשש להמצאות של חיידקי טוקסופלאסמה גונדיי וE קולי, הנמצאים בפירות וירקות לא רחוצים היטב
מיץ פירות בקופסא כן כן ניתן לשתות מיצים אשר כתוב על אריזתם שהם מפוסטרים. מה שלא מפוסטר אינו מומלץ מחשש להמצאות של חייקי טוקסופלאסמה גונדיי וE קולי
פירות טריים כן כן יש להקפיד לרחוץ אותם היטב במין וסבון.
בננה כן כן
תותים כן כן
קיווי כן כן
פירות הדר כן כן לפעמים המנעות האם מפירות הדר: תפוז,אשכולית, קלמנטינה ועוד לתקופה קצרה עוזרת לשפר את תופעת הקוליק אצל התינוק היונק.
ירקות שייק ירקות קנוי לא כן יש חשש להמצאות של חיידקי טוקסופלאסמה גונדיי וE קולי, הנמצאים בפירות וירקות לא רחוצים היטב
מיץ ירקות בקופסא כן כן ניתן לשתות מיצים אשר כתוב על אריזתם שהם מפוסטרים. מה שלא מפוסטר אינו מומלץ מחשש להמצאות של חייקי טוקסופלאסמה גונדיי וE קולי
ירקות טריים כן כן יש להקפיד לרחוץ אותם היטב במין וסבון.
נבטים סינים לא כן הנבטים עלולים להכיל חיידקי סלמונלה או E קולי, ולכן עדיף לנקוט זהירות ולאכול אותם מבושלים בלבד.
נבטים אלפלפא לא כן
סלטי ירקות שהוכנו מראש ועומדים בחוץ לא כן יש להקפיד לרחוץ אותם היטב במין וסבון ולשמור בקירור. בעת קניית סלט מוכן, יש לקנות במקומות מוסדרים בעלי רישיון עסק, ולאכול את הסלט בסמוך לקנייתו.
בצל כן כן יש להקפיד לרחוץ אותם היטב במין וסבון.
פלפלים כן כן
חסה כן כן
צנון כן כן אם קיימת תופעה של קוליק אצל התינוק, מומלץ לאם לנסות להימנע מאכילת ירקות ממשפחת המצליבים לדוגמא: כרוב, כרובית, ברוקולי,צנון. חומרים אלו מועברים לתינוק דרך חלב האם ולפעמים ישנה הקלה בסימפטומים כאשר האם נמנעת מלאכולם.
ברוקולי כן כן
כרובית כן כן
כרוב כן כן
פחמימות אורז כן כן מומלץ לאכול דגנים חיטה מלאה, המכילים סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים רבים.
פסטה כן כן
לחם כן כן
תירס כן כן
קוסקוס כן כן
פחמימות- סוכרים סוכר כן כן מומלץ להגביל את צריכת הסוכרים הפשוטים על מנת לשמור על עלייה מתונה במשקל בהמהלך ההריון. נשים הנמצאות בסיכון לסוכרת הריונית או שכבר חלו מומלץ להימנע מסוכרים אלו.
ריבה כן כן
שתייה מתוקה כן כן
עוגיות כן כן
עוגות כן כן
קטניות שעועית לבנה כן כן מומלץ לשלב קטניות כחלק מתפריט מאוזן. קטניות מכילות סיבים תזונתיים ועשירים בחלבון.
עדשים כן כן
גרגרי חומוס כן כן
מש כן כן
שומן אגוזים כן כן עשירים בחומצות שומן חיוניות לגוף ו גם חלבון. יש לזכור שקבוצה זו עשירה באנרגיה ועל כן מומלץ להגביל את הכמות ליום. כמו כן מומלץ לצרוך מוצרים טבעיים ולא קלויים עשירים במלח.
בוטנים כן כן
קשיו כן כן
שקדים כן כן
אבוקדו כן כן שומן חיוני לגופנו, יש להגביל את כמותו עקב ריכוזו הקלורי הגבוה. מנה = 1/4 אבוקדו בינוני
טחינה כן כן שומן חיוני לגופנו, יש להגביל את כמותו עקב ריכוזו הקלורי הגבוה. מנה = כף טחינה נוכנה
שמן זית כן כן שומן חיוני לגופנו, יש להגביל את כמותו עקב ריכוזו הקלורי הגבוה. מנה = כפית
שמן קנולה כן כן שומן חיוני לגופנו, יש להגביל את כמותו עקב ריכוזו הקלורי הגבוה. מנה = כפית
חמאה כן כן יש לבדוק שהחמאה מפוסטרת. אין מניעה לאכול חמאה, חשוב לזכור שזהו מזון עשיר בשומן רווי אשר מגביר סיכון למחלות לב .
מרגרינה כן כן אין מניעה לאכול מרגרינה, חשוב לזכור שזהו מזון עשיר בשומן רווי אשר מגביר סיכון למחלות לב .
קפאין קפה נמס כן כן הקפאין עובר את מחסום השליה ולעובר יכולת מוגבלת לפרקו. צריכה מוגברת של קפאין עלולה להגביר את הסיכון להפלה ולמשקל נמוך של העובר. הכמות המותרת בהריון ובהנקה היא עד 300 מ"ג קפאין ביום, כלומר: 3-2 כוסות קפה או שש כוסות תה.
קפה פילטר כן כן
קפה הפוך כן כן
שוקו על בסיס קקאו כן כן
מקשקה אנרגיה (רד בול) כן כן
תה כן כן
תה ירוק כן כן
שוקולד כן כן גם לקולה ושוקולד יש קפאין והרבה סוכר.על כן יש לכלול מוצרים אלא בספירה של קופאין וסוכרים בתפריט היומי.הקפאין עובר את מחסום השליה ולעובר יכולת מוגבלת לפרקו. צריכה מוגברת של קפאין עלולה להגביר את הסיכון להפלה ולמשקל נמוך של העובר. *לפעמים המנעות האם משוקולד לתקופה קצרה עוזרת לשפר את תופעת הקוליק אצל התינוק היונק
קולה כן כן
חליטה כן כן בחליטה אין קפאין ולכן אין מגבלה. יש להזהר כאשר קונים בתפרוזת בחנויות לא נקיות.
ממתיקים מלאכותיים אסולפאם K כן כן בזמן ההיריון וההנקה מומלץ להפחית בצריכה של ממתיקים מלאכותיים. הממתיקים נמצאים לרוב במוצרי מזון "דיאט". צריכת סכרין וציקלמאט אינה מומלצת בזמן ההיריון. ההגבלות למזונות המכילים אספרטיים רשומות על תווית המזון.
סכרין לא לא
אספרטיים כן כן
סוכרלוז כן כן
ציקלומאט לא לא
מלח מלח שולחן כן כן מומלץ להמעיט בצריכת מלח ולא לצרוך יותר מכפית מלח ליום (2,300 מ"ג נתרן), לרבות מלח הנמצא במזון מבושל וקנוי. כמות המלח במוצרי מזון קנויים רשומה בתוויות המזון ומצוינת כנתרן (סודיום). צריכת יתר של מלח עלולה לגרום ליתר לחץ דם
מונוסודיום גלוטמט אבקת מרק כן כן מומלץ להמעיט בצריכתו בשל כמותו הגדולה של מלח ומצוי במוצרי מזון רבים: באבקות מרק, במוצרי תיבול ובתערובות תבלינים.צריכת יתר של מלח עלולה לגרום ליתר לחץ דם
אלכוהול יין לא לא "צריכת אלכוהול במהלך ההיריון עלולה לגרום לעיכוב בהתפתחות העובר, פגיעה שכלית וליקויים לבביים. כיום אין המלצה חד פעמית, סביר ששתייה חד־פעמית של אלכוהול בכמות קטנה או בתדירות מאוד נמוכה אינה גורמת לנזק, אך מומלץ להתייעץ על כך עם הרופא.
בזמן הנקה- אפשר גם ליהנות ממשקה אלכוהולי מדי פעם, בכמות ובתזמון המתאימים.

הנקה: יתכן כי מספר מזונות בתפריט האם עשויים לגרום לכאבי בטן וגזים אצל התינוק (תופעת הקוליק). אין הוכחות מדעיות חד משמעיות לגבי מזון המגביר תופעה זו, ולכן אין להמליץ באופן גורף על הימנעות מקבוצות מזון שלמות. אך אם האם חושדת שתינוק רגיש למזונות מסוימים בתפריט שלה, אפשר להימנע  מאכילתם בתקופת ההנקה ולבדוק האם חל שיפור.


ג'והנה ויינברג – B.Sc. דיאטנית קלינית וספורט | [email protected] | 054-4412543

מידע נוסף על תזונה בהריון

אומגה 3 בהריון תוספי תזונה בהריון מאכלים אסורים ומותרים בהריון
עליית משקל בהריון מחשבון משקל הריון דיאטה בזמן הריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן