טחורים אחרי לידה

טחורים לאחר הלידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טחורים לאחר הלידה

טחורים לאחר הלידהלפני שנסביר על טחורים אחרי לידה, ראוי להקדיש מספר מילים על מנת להסביר מהם בכלל אותם טחורים?

מהם טחורים?

טחורים הם למעשה כלי דם מורחבים הנמצאים במעבר של פי הטבעת ומהווים חלק טבעי ובלתי נפרד מהאזור. הקושי מתחיל במידה וכלי דם אלו מתמלאים דם שאינו מתנקז, מתנפחים וגורמים לקושי ולכאבים ביציאות. אלו הם "טחורים פנימיים". לעיתים טחורים אלו מתנפחים למימדים כאלו הגורמים להם להופיע מחוץ לפי הטבעת בצורת בליטות סגולות, ואז הם נקראים "טחורים חיצוניים".

הסימפטומים המורגשים במידה וישנם טחורים הם: תחושה של גושים בפי הטבעת, גרד עד לכאב חריף במידה וישנן עוויתות בשרירי האזור או התפתחה דלקת, במקרים של עצירות לעיתים יהיו סימנים למעט דם טרי בצואה.

מה גורם לטחורים בהריון וטחורים אחרי לידה?

ישנם כמה גורמים שעשויים לגרום להתפתחותם של טחורים בהריון. התרחבות הרחם ככל שמתקדם ההיריון גורמת ללחץ על הורידים בפלג הגוף התחתון, ובנוסף משקל העובר ההולך וגדל, מפעיל גם הוא לחץ על אזור רצפת האגן.

לחץ זה מאט את זרימת הדם לאזור, וגורם להצטברותו בורידים. בנוסף בהריון מופרשות כמויות גבוהות של הורמון הפרוגסטרון, הגורם להיחלשות שרירים ורקמות, וכן להיחלשות של דופן כלי הדם. כך שהדם נאגר, הוריד מתרחב, והא לך מתנה מופלאה – טחורים בהריון.

עצירות גורמת ללחץ נוסף ולכן מהווה גורם מרכזי בהיווצרותם של טחורים. ויטמינים ותוספי מזון, כגון ברזל, הגורמים לעצירות, גם הם תורמים להתפתחות התופעה. בלידה עצמה, שלב לחיצות ארוך ולחיצות לא נכונות המפעילות לחץ על רצפת האגן, עלולים גם הם לגרום להופעת טחורים אחרי לידה.

הרגישות באזור לאחר הלידה גורמת לעיתים קרובות לחשש מסוים לתת צואה ובכך לעצירות ולכן גם, ניחשתן נכון – לטחורים לאחר הלידה. במידה וישנם תפרים לאחר הלידה, הכאבים גורמים לעווית באזור פי הטבעת, היוצרים לחץ ומונעים שם ניקוז דם מהאזור. לפיכך לרוב מצב הטחורים מחמיר כשבועיים לאחר הלידה עצמה, אך אל דאגה ישנן דרכים להתמודד.

איך להמנע מטחורים בהריון ומטחורים אחרי לידה?

ראשית, תזונה בריאה, עשירה במים (לפחות שמונה כוסות ביום), בסיבים תזונתיים כגון פירות, ירקות, קמח מלא ותוספת של שמן זית, יגרמו ליציאות רכות יותר ובכך יפחיתו את הסיכוי להתפתחותם של טחורים. בנוסף כדאי להימנע מאכילת מזון חריף ושתיית אלכוהול. לבישת בגדים משוחררים המאפשרים זרימת דם טובה יפחיתו גם הם את הסיכוי להתפתחות טחורים. שמירה על היגיינת אזור פי הטבעת, על ידי שטיפה עם סבון, ואימון של אזור רצפת האגן ישפרו את זרימת הדם ויפחיתו את הלחץ.

גורם חשוב נוסף במניעת התפתחות של טחורים אחרי לידה הוא התנהלות היולדת בשלב הלחיצות בלידה. לחיצות נכונות, בהן נעשה שימוש בשרירי הבטן האלכסוניים (ולא לוחצים כמו לקקי!), בזמן שיש דחף ולא באופן יזום, יכולות לעזור למנוע התפתחות של טחורים אחרי לידה.

התמודדות עם טחורים בהריון ואחרי לידה

במידה והתפתחו טחורים, כדאי להימנע מתנוחות היוצרות לחץ על אזור פי הטבעת, ולשבת על גלגל. בעת יציאה יש להרפות את האזור עד כמה שניתן ולנשום נשימות עמוקות. חשוב לשמור על היגיינת האזור, לשטוף אותו היטב ושימוש ברטיות עם הממליס (Witch Hazel) אחרי יציאות יגרמו לריכוך, הקלה וניקוי של האזור.

מיץ אלוורה מפחית את הגירוי המורגש. ניתן למרוח תערובת של שמנים אתריים – ברוש, לימון ולוונדר – כמה טיפות מכל אחד בתוך שמן נשא (זית או שקדים למשל), ולמרוח על אזור פי הטבעת אחרי יציאות. ישנם חומרים ותרופות הגורמים לכיווץ כלי דם ועוזרים גם הם בהתמודדות עם הופעת טחורים אחרי לידה. במידה והטחורים צונחים מחוץ לפי הטבעת אפשר בלחיצה עדינה להחזיר אותם פנימה.

טחורים פנימיים מורגשים בעיקר ביציאות ומטופלים בעזרת שמנים שונים, נרות ושינוי תזונתי. טחורים חיצוניים או פנימיים הגורמים לכאב, שריפה ודימום, לעיתים נדירות דורשים טיפול כירורגי, או קשירת טחורים באופן הגורם לניוונם ונשירתם יחד עם הצואה.


איריס לי-דר – מדריכת הכנה ללידה, דולה (תומכת לידה) ומלווה לאחר לידה. פסיכולוגית בשירותי הייעוץ לסטודנט, אוניברסיטת בן גוריון.

מידע נוסף

 

 

אולי יעניין אותך גם:

שימו לב! 95% ממוצרי המזון לתינוקות מכילים מתכות רעילות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן