ועדה להפסקת הריון

ועדה להפסקת הריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ועדה להפסקת הריון

ועדה להפסקת הריוןלפי החוק במדינת ישראל, אישה רשאית להפסיק הריון רק לאחר קבלת אישור ועדה להפסקת הריון. בהפסקת הריון מדובר על הפסקת הריון של עובר חי בצורה יזומה מסיבה סוציאלית או מסיבה רפואית: פיזית או נפשית של האם או העובר.

המקרים שבהם ועדה להפסקת הריון יכולה לאשר הפסקת הריון

  • האישה קטינה (מתחת לגיל 17).
  • האישה אינה נשואה, או שההריון אינו במסגרת הנישואין.
  • האישה בת 40 שנים ומעלה.
  • ההריון נובע מיחסים אסורים לפי החוק הפלילי (כמו מאונס) או מגילוי עריות.
  • העובר עלול להיות בעל מום גופני או נפשי.
  • המשך ההריון עלול לסכן את האישה פיזית או נפשית.

ועדה להפסקת הריון – מי הם היושבים בה?

ועדה להפסקת הריון מונה לפחות 3 גורמים: רופא גניקולוג מומחה, רופא נוסף (בדרך כלל נציג הנהלת המוסד הרפואי) ועובד סוציאלי. לפחות אחד מאנשי הוועדה צריך להיות אישה. במידה ומדובר במומים בעובר, בד"כ מוזמן גם רופא מומחה ברפואת ילדים בתחום המסוים של הפגם שנמצא, למשל במידה ונמצא מום לב קשה בעובר, יוזמן לוועדה במקרים מסוימים גם קרדיולוג ילדים.

כיצד פונים אל ועדה להפסקת הריון ומהו התהליך?

הפניה נעשית דרך המוסד הרפואי שבו האישה מעוניינת לעבור את הפסקת ההריון. בדרך כלל האישה מתקשרת לבית החולים שבו היא מעוניינת לעבור את הפסקת ההריון ומבקשת ליצור קשר עם הועדה להפסקת הריון. האישה מקבלת הנחיות ממזכירת הועדה לגבי המועד והמסמכים שעליה להביא עמה.

במסגרת ועדה להפסקת הריון, האישה תשוחח עם העובדת הסוציאלית ותוכל לדון עמה ולהתייעץ בדבר המניעים להפסקת ההריון. בהמשך תשוחח עם הרופא הגניקולוג ביחס לפרוצדורה של הפסקת ההריון. במידה ומדובר במומים מולדים בעובר, האישה בד"כ תגיע לאחר יעוץ גנטי מקדים ודיון עם רופא המומחה באותו נושא. במידה וזה לא נעשה, יש לשקול זאת בהמשך.

החלטת הועדה נמסרת ברוב המקרים מיידית ולאחריה נקבע לאישה מועד להפסקת ההריון. כאשר ועדה להפסקת הריון שוקלת שלא להתיר את הפסקת ההריון, יש לאפשר לאישה להופיע לפני חבריה.

קטינות (מתחת לגיל 18) יכולות לפנות ישירות לוועדה להפסקת הריון ואף לבצע הפסקת הריון, ללא אישור הוריהן או אפוטרופוס.

הפסקת הריון יכולה להיות עד שבוע 23 (באישור ועדה רגילה) או לאחר מכן, במקרים חריגים, באישור ועדת על. ועדת על הינה ועדה להפסקת הריון שנערכת לאחר שלב החיות של העובר, זאת אומרת, החל מהשבוע ה-23 להריון. כל הפסקת הריון במדינת ישראל ללא אישור ועדה היא עבירה על החוק הפלילי.

יש לזכור כי בכל עת האישה יכולה לשנות את דעתה, ולא להפסיק את ההריון, גם לאחר שהתקבל אישור ועדה להפסקת הריון.


ד"ר חגית בריס – המנהלת הרפואית של פורטל תנוק להריון ולידה, סגנית מנהל מכון רקנאטי לגנטיקה במכון הרפואי רבין, בית החולים בילינסון.

מידע נוסף על הפסקת הריון

ועדה להפסקת הריון הפלה טבעית אובדן הריון הריון לא רצוי גלולות למניעת הריון
  הפסקת הריון תרופתית או בגרידה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן