הריון בסיכון גבוה

הריון בסיכון גבוה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הריון בסיכון גבוה

הריון בסיכון גבוהבאופן צפוי או מפתיע, כל הריון עלול להיות הריון בסיכון גבוה. המינוח מבהיל ומאיים, אך חשוב להבין כי במרבית המקרים, טיפול מקצועי ונכון יוביל ללידה של תינוק בריא ולשמירה על בריאותה של היולדת.

בשנים האחרונות רפואת האם והעובר, העוסקת בהריונות בסיכון גבוה, התפתחה והתקדמה. טיפול אצל רופא שזה תחום ההתמחות שלו, מעלה את הסיכוי להצלחה גם של הריון בסיכון גבוה.

הריון בסיכון גבוה יכול להיות על רקע בעיות של האם, בעיה בשליה או מצבים שונים אצל העובר עצמו. לכל אישה יש להתאים את המעקב והטיפול הייחודיים לה ולעוברה על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר.

דוגמאות למצבי הריון בסיכון גבוה

הריון בסיכון עקב מצב האם הריון בסיכון על רקע שלייתי הריון בסיכון על רקע עוברי טיפול והשגחה
סכרת הריון 
רעלת הריון
היפרדות שיליה 
שליית פתח 
דימום בהריון
הריון תאומים 
הריון מחוץ לרחם
שמירת הריון

הריון בסיכון גבוה על רקע מצב האם

  • מחלות כרוניות של ההרה כגון יתר לחץ דם, סכרת, הפרעה משמעותית בתפקודי בלוטת התריס, אסטמה, מחלה כרונית כלייתית או אוטואימונית, בעיות בקרישת הדם, פגיעה בצוואר הרחם.
  • היסטוריה מיילדותית של האם, כדוגמת לידה מוקדמת בעבר, הריון בסיכון גבוה בעבר, הפלות חוזרות, ניתוחים קיסריים או רחמיים אחרים בעבר.
  • בעיה רפואית חדשה שהתגלתה אצל האם במהלך ההריון כגון סכרת, יתר לחץ דם, עליה באנזימי הכבד או זיהומים שונים במהלך ההריון העלולים לסכן את העובר.

הריון בסיכון גבוה על רקע שלייתי

  • דימומים והיפרדות חלקית של השליה במהלך ההריון.
  • השתרשות לא תקינה של השליה, למשל שליה המשתרשת באזור צלקת רחמית קודמת או בפה הפנימי של צוואר הרחם ומכונה שליית פתח. שליות אלו נוטות לגרום לדימומים במהלך ההריון ולקושי להתנתק מהרחם לאחר הלידה.
  • אי ספיקה שלייתית – מצבים בהם השליה לא מספקת לעובר את כל צרכיו וכתוצאה מכך מתמפחים מצבים כמו מיעוט מי שפיר והפרעה בגדילת העובר ברחם.

הריון בסיכון גבוה על רקע עוברי

  • ממצאים שמתגלים אצל העובר במסגרת בדיקות אולטרהסאונד במהלך ההריון כמו שקיפות עורפית מעובה או שינויים מבניים המתגלים בסקירת מערכות.
  • האטה בצמיחה תוך רחמית.
  • הריון מרובה עוברים מוגדר אף הוא כהריון בסיכון גבוה בגלל סיבוכים ייחודיים העלולים להיות בהריונות אלו.

הסיבות שבעטיין הריון מוגדר כהריון בסיכון גבוה רבות ומגוונות אך לחלק גדול מהן יש פתרונות וטיפולים יעילים. המטרה לטפל באם ובעובר במקביל תוך שמירה על האינטרסים של שניהם ושל כל אחד מהם בנפרד. חשוב לדעת כי הריון בסיכון גבוה דורש השגחה קפדנית ומקצועית. לכל אישה ולכל עובר, חשוב להתאים את הטיפול המיטבי בהתאם למצבם הייחודי. בעזרת טיפול והשגחה נכונים, אמנם לא ניתן למנוע את כל ההריונות שבסיכון מוגבר, אך ניתן בהחלט למנוע חלק משמעותי מהסיבוכים שנגרמים הן לאם והן לעובר כתוצאה מהריון בסיכון גבוה.


ד"ר טל בירון שנטל – רופאה בכירה במחלקת נשים ויולדות בבית החולים מאיר בכפר סבא, בעלת התמחות על ברפואת האם והעובר ובהריונות בסיכון גבוה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן