בדיקת סוג דם

בדיקת סוג דם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת סוג דם

בדיקת סוג דםכל אישה בהתחלת ההריון שלה תעבור מספר בדיקות שגרתיות כאשר בדיקת סוג דם היא אחת מהבדיקות הללו. לפני שנדון בחשיבות הגדולה שיש בלדעת את סוג האם של האם, נציג סקירה קצרה על סוגי דם באופן כללי.

סוגי דם שונים בבני אדם

בדיקת סוג דם מאפשרת לסווג את סוג הדם של כל אדם לפי שני מרכיבים בסיסיים. הסיווג הראשון תלוי בקיום או בחוסר של שני אנטיגנים – A ו- B (סיווג ABO). אנטיגנים אלו קובעים את מבנה פני השטח של תאי הדם הדם האדומים. סוגי הדם האפשריים לפי סיווג זה הם: A,B,O ו -AB.

הסיווג השני הוא לפי חלבון הנקרא גורם רזוס או גורם Rh ויכול להופיע בצורה חיובית (+) או שלילית (-). מרכיב זה מצפה את כדוריות הדם האדומות וביחד עם סיווג ה-ABO, מתקבל סוג הדם של כל אחד מאיתנו. לדוגמא, אדם בעל סוג דם O וגורם Rh שלילי, יהיה בעל סוג דם -O, ואם היה לו Rh חיובי, הוא יהיה בעל סוג דם +O. בארץ יש ל-85% אחוז מהאנשים בערך סוג דם חיובי ורק לכ-15% סוג דם שלילי.

בדרך כלל דנים בסוגי דם כאשר יש צורך במתן תרומת דם בין אנשים שונים. במקרה כזה יש חשיבות גדולה איזה סוג דם יש לתורם ואיזה סוג דם יש לנתרם. כאשר דם של אדם בעל Rh שלילי פוגש בדם בעל Rh חיובי הוא יפתח נוגדנים נגדו. דבר זה מוביל אותנו לחשיבות ידיעת סוג הדם של אישה בהריון, משום שהדם של האם פוגש בדם העובר ומפגש זה יכול להוביל לבעיות.

בדיקת סוג דם בהריון

אם לאם יש סוג דם בעל Rh שלילי ואילו לעובר יש Rh חיובי קיימת סכנה שגוף האם יפתח נוגדנים שעלולים לפגוע בעובר. אם מדובר בהריון ראשון, הנוגדנים שנוצרים הם גדולים מדי ולא עוברים דרך השליה ולכן אין סכנה לעובר. אולם בהריונות הבאים, גופה של האם מייצר נוגדנים קטנים יותר שעשויים להגיע לדמו של העובר ולתקוף את גופו.

מסיבות אלו חשוב מאוד לדעת את סוג הדם של האם, ובכל מקרה, כיום הרפואה יודעת לטפל במקרים כאלו ללא בעיה. על מנת למנוע מראש את היווצרות הנוגדנים שעלולים לפגוע בעובר, ניתן לתת לאם זריקה שנקראת זריקת אנטי-די (אנטי D או Anti-D).

זריקת אנטי די

זריקת אנטי די מכילה נוגדן שנקשר לכדוריות הדם האדומות של העובר שנכנסו למחזור הדם של האם. נוגדן זה גורם לכך שגופה של האם לא ייצר כלל את הנוגדנים משום שהוא אינו מזהה בכלל שהוא פגש בסוג דם עם Rh חיובי.

זריקת אנטי-די ניתנת רק לנשים עם סוג דם בעל Rh שלילי ורק במקרים הבאים (מקרים בהם יש החלפת דם משמעותית בין האם והעובר):

  • כאשר מבוצעות פעולות פולשניות כמו בדיקת מי שפיר.
  • לאחר הפלה.
  • אם ישנו דימום משמעותי.
  • בשבוע ה-28 להריון.
  • לאחר הלידה אם התינוק שנולד הוא בעל סוג דם עם Rh חיובי.

לסיכום, יש חשיבות גדולה בקביעת סוג הדם של האם כבר בתחילת ההריון. אם יש לך סוג דם חיובי (כמו ל-85% מהאנשים), אז אין לך כל בעיה. אם את שייכת לקבוצה של 15% מהאנשים בארץ שלהם סוג דם שלילי, אזי יש לתת על כך את הדעת, אך אין מה להיכנס לדאגות.

עם זאת, כל רופא שמטפל בך חייב לדעת מכך ובמקרה הצורך תצטרכי לקבל זריקת אנטי-די. מסיבות אלו, כבר בתחילת ההריון יש לדאוג לבצע בדיקת סוג דם.


ד"ר חגית בריס – המנהלת הרפואית של פורטל תנוק להריון ולידה, סגנית מנהל מכון רקנאטי לגנטיקה במכון הרפואי רבין, בית החולים בילינסון.

רשימת בדיקות הריון

בדיקות לפני הריון בדיקות כניסה להריון בדיקות מוקדמות בהריון בדיקות במהלך הריון
בדיקות גנטיות
בדיקת טוקופלסמה
בדיקת CMV
בדיקת עגבת VDRL
בדיקת אדמת
בדיקת TORCH
בדיקת הריון
בדיקת הריון ביתית
בדיקת דם להריון
בדיקת בטא הורמון הריון
בדיקת סוג דם
ספירת דם
בדיקות אולטראסאונד
בדיקת שקיפות עורפית
בדיקת סקירת מערכות
בדיקת מי שפיר
בדיקת סיסי שליה
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת העמסת סוכר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן