בדיקת אדמת – Rubella

בדיקת אדמת

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת אדמת

בדיקת אדמת ישנם מספר וירוסים, חיידקים או פרזיטים (TORCH) שזיהום בהם באישה בהריון עלול לעבור לעובר ולגרום אצלו לנזקים. בדיקת נוגדני אדמת הינה אחת מהבדיקות שמבצעת כל אישה לפני או בזמן בהריון.

מהי אדמת וכיצד היא מועברת?

אדמת נגרמת על ידי נגיף הנקרא רובלה ועוברת בהדבקה מאדם לאדם. רוב האנשים נדבקו כבר בילדות, אך ישנם כאילו שידבקו רק בבגרות. במידה ואישה נדבקת במהלך הריון, הדבר עלול לסכן את העובר.

מהי סכנת אדמת בהריון?

במידה והאישה נדבקת לראשונה בחייה במחלת אדמת בזמן הריון, היא יכולה להדביק את העובר. סכנת ההדבקה היא הגבוהה ביותר כאשר ההדבקה הינה בטרימסטר הראשון, זאת אומרת בשבועות 1-13 להריון.

הדבקה מהשבוע ה- 16 ואילך, כרוכה בסיכון נמוך מאוד להדבקת העובר. אדמת מולדת עלולה לגרום למומים במוח, כולל היקף ראש קטן, איחור התפתחותי שכלי, מומי לב, חירשות, פגיעה בעיניים, ועוד.

כיצד מאבחנים מחלת אדמת וכיצד נמנעת המחלה?

לאור הפגיעות הקשות של מחלת אדמת, מונהגת בישראל שיטת חיסון שבה מחסנים את הילדים בגיל שנה, בכתה א' ובכתה ו'. מאז שמונהגים חיסונים אילו, כ-90% מהנשים מחוסנות ושכיחות האדמת המולדת ירדה להפליא.

בישראל בכל הריון שגרתי, מבוצעת בדיקת מצב החיסון למחלת אדמת לכל אישה לפני או בתחילת הריון:

  • במידה ורמת הנוגדנים הינה מעל 30 יחידות האישה מחוסנת מפני אדמת.
  • במידה והרמה הינה 15-30 יחידות, יתכן ורמת החיסון אינה מספקת ודרוש חיסון דחף אדמת לפני ההריון המתוכנן, או אם האישה בהריון, מעקב בהריון הנוכחי וחיסון לפני ההריון הבא. במצב זה יש להימנע מלבוא במגע עם אנשים החולים במחלת אדמת.
  • במידה והרמה הינה מתחת ל-15 יחידות, האישה אינה מחוסנת כל צרכה, ודרוש חיסון דחף אדמת לפני ההריון המתוכנן, או אם הינה בהריון, מעקב בהריון הנוכחי וחיסון לפני ההריון הבא. גם במצב זה יש להימנע מלבוא במגע עם אנשים החולים במחלת אדמת.

במידה והאישה הינה שלילית לאדמת לפני או בתחילת ההריון, והופכת לחיובית בזמן ההריון, יש חשד להדבקה ראשונית של האם בנגיף אדמת בהריון, וחשש מפני הדבקת העובר. כפי שצויין, יש חשיבות רבה למועד ההדבקה, אך אם עולה חשד להדבקה במחלת אדמת הדבר מצריך בירור. הבירור מבוצע על ידי ייעוץ עם רופא הנשים ועם מומחה למחלות זיהומיות בהריון, ולפי הצורך, דגימת מי שפיר ומעקב מדוקדק בעזרת אולטראסאונד.

לסיכום : כל אישה נבדקת היום לפני או בתחילת הריון לנוכחות אדמת, אך לאור שיטת החיסון היעילה, כיום כבר כמעט שלא נגרמות הפגיעות האופייניות לאדמת.


ד"ר חגית בריס – המנהלת הרפואית של פורטל תנוק להריון ולידה, סגנית מנהל מכון רקנאטי לגנטיקה במכון הרפואי רבין, בית החולים בילינסון.

רשימת בדיקות הריון

בדיקות לפני הריון בדיקות כניסה להריון בדיקות מוקדמות בהריון בדיקות במהלך הריון
בדיקות גנטיות
בדיקת טוקופלסמה
בדיקת CMV
בדיקת עגבת VDRL
בדיקת אדמת
בדיקת TORCH
בדיקת הריון
בדיקת הריון ביתית
בדיקת דם להריון
בדיקת בטא הורמון הריון
בדיקת סוג דם
ספירת דם
בדיקות אולטראסאונד
בדיקת שקיפות עורפית
בדיקת סקירת מערכות
בדיקת מי שפיר
בדיקת סיסי שליה
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת העמסת סוכר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן