בדיקות מוקדמות בהריון

בדיקות מוקדמות בהריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקות מוקדמות בהריון

בדיקות מוקדמות בהריוןבאופן עקרוני, מומלץ מאוד לבצע את בדיקות הדם לפני ההריון אבל מרבית הנשים מגיעות לבצע את הבדיקות בשלבים המוקדמים להריון. בכתבה זו נתאר את הבדיקות המוקדמות בהריון, מטרתן והתוצאות השונות הצפויות.

בדיקות מוקדמות לפני הריון

להלן בדיקות בסיסיות אשר מומלץ להשלימן לפני ההריון:

  • בדיקות דם לסקר גנטי : קראו על כך עוד בכתבה על בדיקות גנטיות.
  • בדיקות דם כלליות : כוללות בדיקות לתפקודי כליה,כבד ורמות של אלקטרוליטים שונים (נתרן, אשלגן, כלור וכד') ולמעשה משמשות לקביעת רמות הבסיס של כל מטופלת על מנת שיהוו בדיקות ייחוס בהמשך ההריון. רמת הסוכר בצום היא כלי חשוב לסקר סכרת טרום היריונית (ואם הערכים בצום עולים על 140 מ"ג היא מהווה בדיקה אבחנתית לסכרת) . בדיקה חשובה נוספת בבדיקות הכלליות היא בדיקה לרמת ההמוגלובין, שמלבד משמעותה כבדיקת בסיס, מהווה גם בדיקת סקר לתלסמיה (בעיקר בטא תלסמיה השכיחה באיזורינו).
  • בדיקות סרולוגיות : אלה הן בדיקות אשר בודקות קיום נוגדנים וסוגם למחלות ויראליות וטפיליות שונות אשר יכולה להיות להן השפעה על ההריון או על העובר. הבדיקות המומלצות לביצוע הן :
    • טוקסופלסמה : מחלה הנגרמת ע"י הטפיל טוקסופלסמה גונדי. כשליש מן האוכלוסיה מחוסנת למחלה כתוצאה מהדבקה בטפיל אצל מבוגרים (בד"כ המחלה מתבטאת כמחלת חום קלה, הגדלת בלוטות לימפה ו/או הגדלת כבד וטחול ולרוב חולפת מעצמה). לכן, בקרב נשים שנחשפו למחלה בעבר אין סכנה להדבקה חוזרת בהריון. במקרה שלא הייתה חשיפה קודמת יש להדריך את הנשים כיצד להימנע מהדבקה ובמקרה של הופעת סימנים מחשידים להדבקה בהריון יש לבצע בדיקה חוזרת להוכחת הדבקה וטיפול בהתאם.
    • סיפליס (בדיקת VDRL) : מדובר באחת המחלות המועברות ביחסי מין. מטרת הבדיקה היא לבדוק האם הייתה חשיפה בעבר או האם כעת יש מחלה פעילה על מנת להציע את הטיפול האנטיביוטי המתאים.
    • אדמת : הבדיקה אינה מומלצת כבדיקת סקר בהריון עקב העובדה שמרבית האוכלוסיה מחוסנת לוירוס זה.
    • CMV : בדיקה זו אינה מומלצת כבדיקת סקר בהריון (למרות שרבים מרופאי הנשים מבצעים את הבדיקה בצורה שגרתית). הסיבות לכך מורכבות ויפורטו בכתבה נפרדת.
    • דלקת כבד נגיפית (הפטיטיס על סוגיו השונים HAV,HBV,HCV) , הרפס (HSV) ואבעבועות רוח : אינן כלולות בבדיקות השגרה של תחילת ההריון ומבוצעות על פי צרכים רפואיים במהלך ההריון.
  • בדיקת שתן כללית : בדיקה כללית של אלקטרוליטים, סוכר וחלבון בשתן. משמשת לצורך קביעת קו בסיס בעיקר לתפקוד כלייתי.

בדיקת אולטרסאונד מוקדמת בהריון

לאחר השגת ההריון מומלץ להגיע לרופא לבדיקת אולטראסאונד ראשונית. הבדיקה מתבצעת בד"כ בשבועות 6-8 ( אם אין כאבי בטן, דימום נרתיקי או ממצא חריג אחר, אין טעם לבצע בדיקה זאת קודם). לבדיקה זו מס' מטרות :

  • לקבוע את מיקום ההריון: כלומר לוודא שההריון הוא תוך רחמי. במידה והוא מחוץ לרחם יש להגיע לבית חולים בהקדם לקביעת מדיניות הטיפול.
  • לקבוע האם קיים דופק לעובר. מועד הופעת הדופק משתנה מהריון להריון ואם לא רואים דופק ( במיוחד בשבועות מוקדמים 5-7) אין זה אומר שההריון אינו תקין. במקרה זה מומלץ להמתין עוד 1-2 שבועות ולחזור על הבדיקה. לעיתים ימליצו על בדיקת דם למדידת רמות כמותיות של הורמון ההריון (b-hCG). בד"כ יילקחו 2 בדיקות דם בהפרש של 48 שעות אחת מן השנייה, על מנת לקבוע את קצב עליית רמות ההורמון.
  • לקבוע את גודלו של העובר והאם ממצא זה תואם את תאריך היום הראשון של הווסת האחרונה. בדיקה זו מתבצעת על מנת לקבוע בדיוק מירבי את גיל ההריון ולמעשה כל מעקב ההריון יקבע על פי תיארוך זה. מקובל "לתקן" את גיל ההריון על פי מדידות העל-שמע רק במקרה והפער בין גיל ההריון על פי המדידות לבין גיל ההריון על פי היום הראשון של הווסת האחרונה, עולה על 7 ימים.

ד"ר אריה קויפמן – מומחה בגנטיקה רפואית, רופא בכיר במכון לגנטיקה של האדם, המרכז הרפואי סורוקה, באר-שבע.

מידע נוסף על בדיקות הריון

בדיקות הריון לפי שבועות

בדיקות לפני הריון בדיקות כניסה להריון בדיקות מוקדמות בהריון בדיקות במהלך הריון
בדיקות גנטיות
בדיקת טוקופלסמה
בדיקת CMV
בדיקת עגבת VDRL
בדיקת אדמת
בדיקת TORCH
בדיקת הריון
בדיקת הריון ביתית
בדיקת דם להריון
בדיקת בטא הורמון הריון
בדיקת סוג דם
ספירת דם
בדיקות אולטראסאונד
בדיקת שקיפות עורפית
בדיקת סקירת מערכות
בדיקת מי שפיר
בדיקת סיסי שליה
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת העמסת סוכר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן