בדיקות אולטראסאונד

בדיקת אולטרסאונד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת אולטרסאונד

בדיקת אולטרסאונדבדיקות הסקר בהריון, ובייחוד בדיקות אולטראסאונד בהריון, הן בדיקות שאינן פולשניות ונועדו לאתר את הנשים שהעובר שלהן עלול להיות עם הפרעה כרומוזומלית, כדוגמת תסמונת דאון. אולטראסאונד הינם גלי קול שנשלחים לכוון העובר, וחוזרים למתמר (מכשיר הבדיקה). הסיבה שמתקבלת תמונה היא שגלי הקול הנשלחים חוזרים בתדר שונה כאשר הם מוחזרים מחומרים שונים.

מי נמצא בסיכון להפרעות כרומוזומליות וכיצד אולטרסאונד עוזר בכך?

בתחילת ההריון, הסיכון לעובר להפרעה כרומוזומלית נקבע רק לפי גיל האישה. במהלך ההריון ישנן בדיקות סקר מקובלות, כולל בדיקות אולטראסאונד, שנועדות לאתר את הנשים הנמצאות בסיכון מוגבר להפרעות כרומוזומליות.

בדיקות אולטראסאונד מקובלות בהריון

  • בדיקת הריון צעיר  – מדובר בבדיקה אולטרה סאונד מוקדמת בהריון שבד"כ נעשית בגישה וגינלית. בבדיקה זו הרופא מעוניין לראות את העובר או את שק ההריון, את גודלו, שמעיד על שבוע ההריון, את מיקומו בתוך הרחם (ולא כמו שנראה בהריון חוץ רחמי) ואת מספר העוברים. כאשר בדיקת אולטרסאונד זו נעשית אחרי שבוע 7 להריון, גם ניתן יהיה להדגים את דופק העובר.
  • בדיקת שקיפות העורפית  מבוצעת בין שבועות 11-13 ובה בודקים בעזרת אולטראסאונד את עובי עורף התינוק. ממצא של עורף מעובה בבדיקת אולטראסאונד מעלה את הסיכון הסטטיסטי לתסמונת דאון ותסמונות כרומוזומליות אחרות. בדיקה אולטראסאונד זו גם יכולה לרמז על – מומי לב, זיהום במהלך היריון כמו זיהום CMV בהריון ועוד. תוצאות בדיקת השקיפות העורפית משקללות את עובי עורף התינוק שנצפה בבדיקת אולטרסאונד ואת גיל האישה ונותנות את הסיכון המשוקלל לתסמונת דאון. ניתן להוסיף בדיקת דם לסקר שליש ראשון, ואז מתקבל מספר שמשקלל את השקיפות העורפית, בדיקת הדם ואת גיל האישה. התוצאה המשוקללת נותנת את הסיכון לתסמונת דאון ולעיתים גם את הסיכון לטריזומיה 18 (עותק מיותר של כרומוזום 18).
  • סקירת מערכות מוקדמת  – בדיקת אולטראסאונד המבוצעת בין שבועות 13-15 להיריון. בבדיקה זו מנסים לאתר מומים מולדים וסמנים רכים לתסמונות כרומוזומליות. סמנים רכים אינם מומים מולדים, אלא הינם ממצאי אולטראסאונד שמעלים את הסיכון הסטטיסטי לתסמונות כרומוזומליות.
  • Integrated test  – בדיקה זו משלבת את גיל האישה, אולטראסאונד השקיפות העורפית ואת בדיקות הדם של סקר ראשון ושני יחדיו, לקבלת תוצאה סטטיסטית אחת לגבי הסיכון לתסמונת דאון.
  • סקירת מערכות מאוחרת  – הנה בדיקת אולטראסאונד המבוצעת בין שבועות 22-24 להיריון. גם בבדיקה זו מנסים לאתר מומים מולדים וסמנים רכים לתסמונות כרומוזומליות.

בדיקות אולטרסאונד מיוחדות

  • סקירת סונר למוח  – הינה בדיקת אולטראסאונד המבוצעת בין שבועות 28-32 להיריון ונועדה לבדוק את התפתחות המוח בשלב יותר מתקדם של ההיריון. בשלב זה, אין זו בדיקת סקר שבשגרה, אך ניתן להוסיפה באופן פרטי. במידה וישנו חשד למום מוחי או מום אחר, יופנה הזוג לבדיקה זו במסגרת ייעוץ גנטי.
  • סקירות ממוקדות  – הינן בדיקות אולטראסאונד שנעשות רק במידה ועולה חשד לממצא לא תקין בבדיקות הסקר הרגילות של אולטראסאונד.

מה עושים אם באולטראסאונד מתגלה סיכון מוגבר להפרעה כרומוזומלית?

בדיקות אולטראסאונד אינן אבחנתיות, אלא הן בודקות מומים מולדים ואת הסיכון הסטטיסטי להפרעות כרומוזומליות בהיריון הנוכחי באמצעים לא פולשניים. לנשים שלהן הסיכון הסטטיסטי להפרעות כרומוזומליות מוגבר, מוצעות הבדיקות האבחנתיות שהן בדיקת סיסי שליה או בדיקת מי שפיר .

למה עוד משמשות בדיקות אולטראסאונד?

כל ממצא של מום בעובר שמתגלה בבדיקות אולטראסאונד, דורש המשך מעקב עד להיעלמותו או עד לסוף ההריון. כך גם האטה בגדילת העובר דורשת המשך מעקב אולטראסאונד. היתרון האדיר בבדיקת אולטראסאונד נובע מכך שאינה פולשנית, אינה מזיקה לעובר והינה קלה לביצוע.


ד"ר חגית בריס – המנהלת הרפואית של פורטל תנוק להריון ולידה, סגנית מנהל מכון רקנאטי לגנטיקה במכון הרפואי רבין, בית החולים בילינסון.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן