אגן כליות מורחב / מוגדל

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

במסגרת בדיקות האולטראסאונד שמבוצעות במהלך הריון, יתכן שיופיע ממצא של אגן כליות מורחב – מהו ממצא זה?

תפקיד הכליות הינו לסנן חומרים רעילים או חומרים שנמצאים בעודף במחזור הדם והגוף מעוניין להפטר מהם. לצורך כך הכליות מסננות את הדם ומייצרות את השתן. במוצא הכליה ישנו אזור הנקרא אגן הכליה ושם מצטבר השתן שיוצר לפני שהוא מנוקז לשופכן, משם הוא עובר לשלפוחית השתן ודרך השופכה החוצה. כאשר אזור אגן הכליה מורחב באופן קל מדובר בסמן רך להפרעות כרומוזומליות. מדובר בממצא מאוד שכיח (2-3% מכלל ההריונות), מעט שכיח יותר בזכרים לעומת נקבות.

הרחבה כזו לרוב מצריכה מעקב בהריון בלבד ואחרי הלידה ונעלמת בשנה הראשונה לחיים. לעיתים ההרחבה הינה יותר משמעותית ועשויה להעיד על כך שקיים מום הגורם לחסימה בדרכי השתן של העובר. במקרים אלו מופנים בני הזוג לבדיקות נוספות ולשיחה עם נפרולוג ילדים.

בכל מקרה בו נצפה בהריון אגן כליות מורחב, העובר יהיה במעקב אחר ממצא זה לכל אורך ההריון ולאחר הלידה. במידה והממצא נשאר לאחר הלידה, נפרולוג הילדים יעריך את הצורך במתן אנטיביוטיקה למניעת דלקות בשתן, ואת הצורך בבדיקות ובירורים נוספים. ברוב המקרים, כאמור, ממצא זה נעלם בגיל הינקות.

אגן כליות מורחב – מה משמעותו?

אגן כליות מורחב מעלה את הסיכון הסטטיסטי לתסמונת דאון פי 3 לערך. זאת אומרת, שבמידה והודגם ממצא זה, הסיכון לתסמונת דאון שהתקבל בבדיקת השקיפות העורפית, סקר טרימסטר ראשון או בדיקת חלבון עוברי עולה בערך פי 3. לדוגמה, אם הסיכון של האישה היה לפי בדיקת טרימסטר ראשון 1:6000, במידה ונראה אגן כליות מורחב בסקירת מערכות מוקדמת או סקירת מערכות מאוחרת, הסיכון עולה ל- 1:2000 בערך. ניתן להשוות זאת לרמזור אדום שנדלק ואומר לנו לבחון מחדש את הסיכון לתסמונת דאון. אם עדיין הסיכון המשוקלל הינו נמוך, ניתן להמשיך בהיריון כמתוכנן ולבצע את בדיקות המעקב השגרתיות.

מה עושים במידה והסיכון להפרעה כרומוזומלית גבוה?

אם בעקבות מציאת ממצא זה הסיכון להפרעה כרומוזומלית קפץ, והינו משמעותי כעת, או שהתגלה סמן רך נוסף לתסמונת כרומוזומלית, נשקול לבצע בדיקת מי שפיר, שתאמר לנו באופן חד משמעי האם מדובר בעובר אם תסמונת דאון, או שלא. וכאמור, אסור לשכוח כי רוב התינוקות שנולדים עם אגן כליות מורחב הם בריאים ושלמים.


ד"ר חגית בריס – המנהלת הרפואית של פורטל תנוק להריון ולידה, סגנית מנהל מכון רקנאטי לגנטיקה במכון הרפואי רבין, בית החולים בילינסון.

מידע על בדיקות אולטראסאונד

בדיקת אולטרסאונד ראשונית ממצאי בדיקות אולטרסאונד בדיקת שקיפות עורפית בדיקת סקירת מערכות מכשיר אולטרה סאונד דופלר ביתי

רשימת בדיקות הריון

בדיקות לפני הריון בדיקות כניסה להריון בדיקות מוקדמות בהריון בדיקות במהלך הריון
בדיקות גנטיות
בדיקת טוקופלסמה
בדיקת CMV
בדיקת עגבת VDRL
בדיקת אדמת
בדיקת TORCH
בדיקת הריון
בדיקת הריון ביתית
בדיקת דם להריון
בדיקת בטא הורמון הריון
בדיקת סוג דם
ספירת דם
בדיקות אולטראסאונד
בדיקת שקיפות עורפית
בדיקת סקירת מערכות
בדיקת מי שפיר
בדיקת סיסי שליה
בדיקת חלבון עוברי
בדיקת העמסת סוכר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן