הריון מחוץ לרחם

הריון מחוץ לרחם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הריון מחוץ לרחם

הריון מחוץ לרחםמצב, שאינו תקין, בו מתפתח הריון באתר כלשהו בגוף האישה מחוץ למקומו הטבעי – חלל הרחם, נקרא הריון מחוץ לרחם. הסיבוך העיקרי של הריון מחוץ לרחם הינו דימום כתוצאה מקרע של אותו אתר אשר אינו מתוכנן להכיל בתוכו הריון. דימום זה עשוי להיות מסכן חיים. הטיפול בהריון מחוץ לרחם כולל מעקב שמרני, טיפול תרופתי, או ניתוח.

מהו הריון מחוץ לרחם?

בתהליך ההפריה התקין – הביצית אשר נפלטת מהשחלה בזמן הביוץ נקלטת על ידי החצוצרה ומופרית שם ע"י תא זרע. בשלב זה הביצית מתחילה לנוע לכיוון חלל הרחם. לאחר מספר ימים, היא מתיישבת בחלל הרחם ומתחיל להתפתח הריון תוך רחמי תקין.

בחלק קטן מהמקרים (1-2% מההריונות) הביצית המופרית מתיישבת באתר אחר ולא בחלל הרחם. האתר הכי שכיח במקרים אלו הינו חלקים שונים לאורך החצוצרה (הריון חוץ רחמי חצוצרתי), ובמיוחד האזור הרחב בחצוצרה (האמפולה). בנוסף הביצית המופרית יכולה להתיישב על פני השחלה או באתרים שונים בחלל הבטן. מנגד הביצית המופרית יכולה להגיע לחלל הרחם אך להמשיך ולרדת בחלל הרחם ולהתיישב בסופו של דבר בצוואר הרחם.

הסכנה העיקרית של הריון מחוץ לרחם נובעת מכך שהאתרים השונים מלבד חלל הרחם אינם מיועדים להכיל בתוכם הריון מתפתח, וכאשר ההריון החוץ רחמי גדל מעבר לגודל מסוים הוא יכול לגרום לקרע של אותו אתר (כגון חצוצרה, צוואר הרחם, או השחלה). קרע שכזה מוביל בדרך לדימום (דימום נרתיקי או דימום תוך בטני) אשר עלול להיות מסכן חיים.

אכן, הריון מחוץ לרחם הוא הסיבה השכיחה ביותר למוות אמהי בשליש הראשון של ההריון. העיתוי בו צפויים להתרחש הקרע והדימום תלויים באתר, החל משבוע 5-6, אם ההריון הוא באמפולה ועד לשבוע 12-13, אם ההריון הוא בצוואר הרחם, לדוגמא.

הגורמים להריון מחוץ לרחם

אחת הסיבות העיקריות להריון מחוץ לרחם הינו נזק קודם לחצוצרה אשר עשוי להביא לחסימה שלה או לנזק לדופן שלה ולכן לפגיעה במעבר התקין של הביצית המופרית דרכה לחלל הרחם.

הסיבות השכיחות לנזק לחצוצרות הינן דלקת אגנית קודמת או זיהומים אחרים של חלל הבטן, ניתוחי בטן/אגן קודמים כולל ניתוחים של החצוצרה עצמה, מצבים גניקולוגיים כגון אנדומטריוזיס, טיפולי פריון, מומים מולדים של הרחם או החצוצרות, וכן הריון חצוצרתי קודם אשר עצם נוכחותו גורמת לנזק לחצוצרה ולכן מעלה את הסיכון להריון חצוצרתי חוזר.

הריון מחוץ לרחם – כיצד מאבחנים?

החשד להריון מחוץ לרחם יעלה בדרך כלל כאשר הרופא לא ימצא עדות לשק הריון בחלל בבדיקת האולטראסאונד על אף שכזה אמור היה להיות נוכח בחלל הרחם על פי שבוע ההריון או על פי רמת הורמון ההריון (הורמון הבטא HCG). בחלק מהמקרים, הודות לזמינות כיום של מכשירי אולטראסאונד באיכות גבוהה, ניתן להדגים בבירור שק הריון מחוץ לחלל הרחם, בדרך כלל באזור החצוצרה.

בחלק מהמקרים, החשד להריון מחוץ לרחם לא עולה בשלב מוקדם של ההריון אלא רק בשלב מאוחר יותר כאשר ההריון החוץ רחמי כבר גורם לתסמינים כגון כאבים בבטן תחתונה, בחילות, תחושת התעלפות, או דימום נרתיקי. במקרים בהם כבר התרחש קרע של החצוצרה, נשים תגענה עם סמנים של דימום תוך בטני, כאבי בטן, דופק מהיר, לחץ דם נמוך, חיוורון ובטן תפוחה. בדיקת אולטראסאונד במקרים אלו תדגים דם חופשי בחלל הבטן.

טיפול בהריון מחוץ לרחם

ישנן 3 אפשרויות טיפוליות במקרים של הריון מחוץ לרחם: מעקב שמרני, טיפול תרופתי, או ניתוח.

  • מאחר והאתרים השונים פרט לחלל הרחם אינם מתאימים להתפתחות הריון, הרי שרוב המקרים של הריונות מחוץ לרחם יפסיקו להתפתח מעצמם. מסיבה זו, ברירת המחדל במקרים של הריון מחוץ לרחם הינו מעקב שמרני בלבד. טיפול זה מתאים לאותם מקרים בהם ההריון מתגלה בשלב מוקדם לפני הופעת כאבים או קרע של החצוצרה. במקרים אלו מתבצע מעקב אחר רמות הורמון ההריון (בטא HCG) אשר יימשך כל עוד רמות ההורמון תמשכנה לרדת באופן הדרגתי.
  • במקרים בהם ההריון החוץ רחמי מתגלה בשלב מוקדם טרם הופעת כאבים, אולם רמות הורמון ההריון אינן יורדות אלא נשארות יציבות או אף עולות, מקובל לתת טיפול תרופתי בתכשיר אשר נקרא מתוטרקסט. תכשיר זה, אשר משמש כטיפול כימותרפי במינונים גבוהים, ניתן במקרים אלו במינון נמוך וכמעט ואינו גורם לתופעות לוואי. נקודה שחשוב להדגיש היא שתרופה זו נוטה להישאר בגוף לפרקי זמן ממושכים, ומאחר ותרופה זו עלולה לפגוע בהריונות עתידיים תקינים, מומלץ להימנע מכניסה להריון למשך פרק זמן של כ-3 חודשים לאחר הטיפול בתרופה.
  • לבסוף, באותם מקרים בהם האישה מגיעה בשלב מאוחר של ההריון בו כבר הופיעו כאבים או קרע של החצוצרה, הטיפול המקובל הוא טיפול ניתוחי. ברוב המקרים הניתוח מתבצע בגישת לפרוסקופית (2-3 פתחים קטנים בדופן הבטן, ללא צלקת משמעותית) ובמהלכה מתבצעת כריתה של החצוצרה יחד עם ההריון החצוצרתי או חיתוך של החצוצרה והוצאת ההריון החצוצרתי דרך פתח זה. מקרים נוספים בהם מקובל להמליץ על טיפול ניתוחי הינם מקרים בהם לא הייתה תגובה מספקת לטיפול תרופתי, או מקרים בהם מדובר בהריון חוץ רחמי חוזר באותה חצוצרה, מצב אשר כרוך בסיכון גבוה להריון חוץ רחמי נוסף באותה חצוצרה במידה והיא לא תיכרת.

לסיכום, הריון מחוץ לרחם הינו סיבוך מסכן חיים ומהווה את הסיבה העיקרית לתמותה אמהית בשליש הראשון להריון. מסיבה זו, מומלץ לכל אישה לפנות כבר בשבוע מוקדם של ההריון להערכה על ידי רופא נשים, בין היתר על מנת לוודא שמדובר בהריון תוך רחמי תקין. בנוסף, נשים בשלב מוקדם של ההריון אשר חשות כאבים בבטן תחתונה, בחילות, התעלפות או דימום נרתיקי צריכות לפנות בהקדם האפשרי לבדיקה על ידי רופא נשים במיון על מנת לשלול כי מדובר בהריון מחוץ לרחם.


ד"ר ניר מלמד – רופא בכיר ביחידה להריון בסיכון ובחדר לידה בבית החולים בילינסון, ורופא יועץ להריון בסיכון בקופ"ח מכבי.

מידע נוסף על הריון בסיכון גבוה

הריון בסיכון עקב מצב האם הריון בסיכון על רקע שלייתי הריון בסיכון על רקע עוברי טיפול והשגחה
סכרת הריון
רעלת הריון
היפרדות שיליה
שליית פתח
דימום בהריון
הריון תאומים
הריון מחוץ לרחם
שמירת הריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן