דימום אחרי לידה

דימום אחרי לידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דימום אחרי לידה

דימום אחרי לידהדימום אחרי לידה, הנקרא Lochia, או זוב לידה, מופיע בשלב האחרון של הלידה. זוהי תופעה טבעית לחלוטין הנובעת ממיתת השלייה והיפלטותה מהרחם.

היפרדות השלייה מדופן הרחם גורמת לדימום, והוא רב יותר ככול שהשלייה גדולה יותר, או לאחר לידה מרובת עוברים. לאחר הלידה היולדת נשארת בהשגחה כשעתיים, לפני העברתה למחלקה בכדי לוודא כי הדמם אינו נובע מסיבוכים שונים.

התכווצויות ברחם, הנגרמות על ידי הפרשת הורמון האוקסיטוצין, ומורגשות על ידי היולדת בערך עוד כיומיים שלושה לאחר הלידה עוזרות להפסקת הדימום. האוקסיטוצין מופרש אצל היולדת בתגובה לתינוקה ובזמן שהוא יונק, לכן הנקה מיד לאחר הלידה, עוזרת בהתכווצות הרחם, הפחתת הדימום ופליטת שאריות שלייה.

דימומים בימים הראשונים שלאחר הלידה – טבעי לחלוטין

בימים הראשונים שלאחר הלידה כמות הדם רבה ויש צורך להחליף תחבושות בתדירות גבוהה. ייתכן גם כי במעבר משכיבה לעמידה יגבר הזרם בשל כוח הכבידה, וכן כי יופיעו בהפרשה קרישי דם, כל אלו טבעיים לחלוטין. כמות הדם הולכת ופוחתת החל מהיום הרביעי או החמישי לאחר הלידה. הדימום אמור להיפסק כשבוע לאחר הלידה, ולהפוך להפרשות כהות שעם הזמן הולכות ומבהירות עד הפיכתן לשקופות לבנבנות, ואשר נמשכות לעיתים עד שישה שבועות לאחר הלידה (תקופת משכב הלידה).

דימום אחרי לידה חזק במיוחד ושאינו פוחת לאורך הזמן , או דימום המופיע כשבוע שבועיים לאחר הלידה עשוי להעיד על קרע בפרינאום, המצריך תפרים, על כך שהשלייה לא נפרדה בשלמותה וכי ישנם שיירים שלה ברחם, או על דלקת ברחם. במצבים אלו, נהוג לתת לאם תרופות להתכווצות הרחם וכן אנטיביוטיקה למניעת או טיפול בזיהומים. לעיתים נדירות מבצעים, תחת הרדמה, גרידה של שאריות השלייה.

איך יודעים האם הדימום בטווח התקין?

בכדי לוודא כי הדימום אחרי לידה הוא בטווח התקין, יש לשים לב לכמות הפדים אותם את צורכת. אם לאחר שעה אחת הפד ספוג לחלוטין וכך במשך כמה שעות, אם לאחר כמה ימים הדימום עדיין אדום וטרי, או אם קרישי הדם הנפלטים הם גדולים, יש לגשת לרופא ולבדוק שהכול תקין. שימי לב, בתקופה זו אין להשתמש בשום אופן בטמפונים, אלא רק בתחבושות, מחשש לזיהומים.


איריס לי-דר – מדריכת הכנה ללידה, דולה (תומכת לידה) ומלווה לאחר לידה. פסיכולוגית בשירותי הייעוץ לסטודנט, אוניברסיטת בן גוריון
.

מידע נוסף

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן